EU-handläggare

EU-handläggare

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av att arbeta med EU-frågor och vill arbeta i en politiskt styrd organisation med kontakter inom och utanför riksdagen? Då är vikariatet som handläggare på sekretariatet för EU-samordning något för dig.

Sekretariatet för EU-samordning samordnar EU-frågor inom Riksdagsförvaltningen, biträder talmanspresidiet och riksdagsdirektören i EU-relaterade ärenden, svarar för funktionen riksdagens representant vid EU:s institutioner, registrerar EU-dokument och utgör sekretariatsfunktion för riksdagens delegation till den gemensamma parlamentariska kontrollgruppen för Europol. Vid sekretariatet arbetar sex medarbetare.


Dina arbetsuppgifter
Du deltar i det löpande arbetet med att ta emot och fördela EU-dokument till riksdagens utskott. Du ska även fungera som stöd till utskottens kanslier i procedurfrågor och med planeringsunderlag. I arbetsuppgifterna ingår att ta fram underlag i aktuella EU-frågor och att hålla främst utskottens kanslier och riksdagens ledning informerade i dessa frågor. Det ingår också att handlägga frågor i det interparlamentariska samarbetet inom EU och att delta i riksdagens arbete med det svenska EU-ordförandeskapet våren 2023. Sekretariatet är litet, och du måste därför vara flexibel och beredd att utföra såväl mer kvalificerade som rutinartade arbetsuppgifter.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk examen och erfarenhet av administrativt och handläggande arbete med EU-frågor. Du är väl förtrogen med beslutsprocesserna inom EU och riksdagen, inklusive riksdagens EU-arbete. Arbetet kräver att du är noggrann och kan arbeta självständigt samt att du har god samarbetsförmåga och snabbt kan sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Du trivs med att hantera stora mängder information och kan ta fram det som är väsentligt för sammanhanget och målgruppen. Erfarenhet av EU-relaterat arbete i Riksdagsförvaltningen eller Regeringskansliet är meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att samarbeta och kommunicera.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid. 


• Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
• Omfattning: Heltid

Anställningen är tidsbegränsad till den 31 december 2022 men kan eventuellt komma att förlängas. Tillträde den 1 september 2022.

Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 2 juni 2022.
Referensnummer: 2090-2021/22

Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber
sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband
med denna annons.

Kontakta oss 


Tuula Zetterman, sekretariatschef, 08-786 40 64



Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00


Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksdagsförvaltningen
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 maj 2022
  • Ansök senast: 2 juni 2022

Besöksadress

10012 STOCKHOLM
None

Postadress

None
STOCKHOLM, 10012

Liknande jobb


Kontrollant av EU-medel

Kontrollant av EU-medel

27 oktober 2023

27 september 2023

Internationell handläggare

Internationell handläggare

17 juli 2023

Rådgivare EU:s Sammanhållningspolitik - North Sweden, Bryssel

28 juni 2023