OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Södertälje är på väg att bli en internationell huvudstad med världsföretag, småföretag och högskola tillsammans med en rik etnisk och kulturell mångfald. Att ta vara på dessa unika förutsättningar är en av våra största utmaningar - men också en fantastisk möjlighet. Södertälje har 85 000 invånare som har tillgång till ett varierat boende både i stadsmiljö och nära naturen. Bostäder i vattennära lägen är en del i vår långsiktiga strategi. Södertälje - den kreativa kommunen Myndighetsutövning barn och ungdom 0-15 år. Arbetsgruppen består av 17 handläggare, 6 familjehems- sekreterare, 3 kontaktsekreterare, 1 jourhemsansvarig, 4,5 gruppchefer samt en resultatenhetschef. Vi sitter för närvarande i Hovsjö centrum, men kommer att flytta under 2011. Vi hör till resultatområdet Barn och ungdom som innehåller både förebyggande, öppenvård och myndighetsutövande enheter. Barn och ungdom har varit pilotprojekt i Växthuset (Lean), en metod att arbeta med ständiga förbättringar och är nu under implementering inom enheten. Processöversyner fortsätter inom Barn- och Ungdom och kommer att påverka både arbetssätt och organisation, särskilt i samband med en kommande samlokalisering av verksamheten. ARBETSUPPGIFTER Familjehemssekreterarnas arbetsuppgifter består av att rekrytera, utreda och stötta familjehem. Vidare att rekrytera jourhem både akut och för en reservbank, utöver de kontrakterade hem som kommunen har anställda. Arbetet sker tätt tillsammans med socialsekreterarna. Familjehemssekreterarna har ansvaret för familjehem som har barn och ungdomar 0-20 år, vilket innebär att också samarbeta med handläggarna på Ungdom och familj som handlägger ungdomar 16-20 år, samt att samarbeta med interna och externa samarbetspartners. För tjänsten gäller att du skall kunna uttycka dig väl i tal och skrift, då det är tonvikt på dokumentation och uppföljning. Vi är en dynamisk grupp med gott arbetsklimat. Som medarbetare inom Barn och ungdom erbjuds du utbildning, handledning och stöd. Vi erbjuder friskvård och vi arbetar efter årsarbetstid, vilket ger möjlighet till att styra arbetstiden efter egna önskemål. Vi använder BBIC och dataprogrammet Pro Capita. KVALIFIKATIONER Socionomexamen och körkort är ett krav för tjänsten. Vi vill att du har minst ett års erfarenhet av socialt arbete med barn/ungdomar och utredningsarbete/myndighetsutövning. Det är meriterande om du har arbetat med rekrytering/familjehemsvård tidigare och om du har gått Kjelvesten utbildning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Mångfald är en styrka, därför eftersträvar vi sökande med olika etnicitet, kön och ålder.