Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Nacka är en av Sveriges mest attraktiva och välrenommerade kommuner. Med fokus på mål, resultat och ständig utveckling strävar Nacka efter att bli bäst på att vara kommun. Ambitionen uppnås genom att Nacka ska vara bland de 10 procent bästa i kommunala jämförelser och kommunens verksamheter ska vara bland de 25 procent mest kostnadseffektiva kommunerna i landet per område. Nacka kommun är arbetsgivaren för dig som med stor frihet förnyar och gör skillnad.



Vi har fått möjligheten att utöka med en tjänst! Är du socionom och vill arbeta med att rekrytera, utreda och handleda familjehem? Då är det dig vi söker till tjänsten som familjehemssekreterare/socialsekreterare.

Om enheten

Som familjehemssekreterare/socialsekreterare tillhör du Familjehemsgruppen. Arbetsgruppen delar gruppchef med Familjerätten. Familjehemsvården består av en gruppledare, sju barnsekreterare och fyra familjehemssekreterare innan utökningen. I arbetsgruppen ingår även ett Skolfamteam, bestående av en psykolog och en speciallärare.

Ditt uppdrag
Som familjehemssekreterare/socialsekreterare är dina arbetsuppgifter att rekrytera, utreda och handleda våra familjehem. Du kommer, i din roll, att stötta och trygga familjehemmen för att på så sätt ge barnen en god, trygg och säker vård samt säkerställa barnens kontakt med biologiska föräldrar och sitt övriga nätverk. Du kommer också, som en del i ditt uppdrag, att vara med och säkerställa att jourhemsplacerade barn initialt får sin rätt till ett bra jourhem tillgodosett. Du samverkar kring de placerade barnen med barnsekreterare och skolfam. Arbetet är varierande och utmanande samt innebär en del resor i tjänsten.

Vi har ett chefsnära stöd genom vår gruppledare som har hög delegation. Vi sitter alla i samma lokaler vilket underlättar ett nära samarbete.

Din profil
Vi söker dig som har socionomexamen med minst 3 års erfarenhet av myndighetsutövande arbete inom barn-och familj. Det är meriterande att ha erfarenhet av familjehems- och/eller barnavårdsutredningar.

För att lyckas i rollen ser vi att du har en god samarbetsförmåga då du kommer att arbeta i en liten arbetsgrupp på fyra kollegor samt med andra aktörer. Du är ansvarig över att vägleda familjehemmen och ge dem handledning och utbildning i sin roll. Därför ser vi att du är självständig och initiativtagande som person.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder dig
Din närmsta arbetsgrupp består av fyra erfarna familjehemssekreterare som har en god och härlig stämning tillsammans i arbetet.

I Nacka får du möjlighet att arbeta i en kommun som vill vara bäst i Sverige på att vara kommun, och som har öppenhet och mångfald som sin vision och en grundläggande värdering att lita på människors kunskap, vilja och förmåga.

Blir du vår nya kollega så erbjuder vi dig: gym i stadshuset, friskvårdsersättning, en friskvårdstimme i veckan, förmånscykelserbjudande samt möjlighet att växla semesterersättning mot fler semesterdagar.

Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid där proavställning kan komma att tillämpas. Sista ansökningsdagen är den 7/1 2021. Urval kommer att ske löpande och vi uppdaterar dig under processens gång.

Vi ser fram emot din ansökan! Välkommen till Nacka.

Inför rekryteringsarbetet har Nacka kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024