Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!

Befattning/Tjänst Familjehemssekreterare

Referensnummer 20220019 

Placering: IFO/ Familjeenheten 

Vi söker nu en Familjehemssekreterare till vår Barn och Unga grupp.

En av våra medarbetare kommer vara föräldraledig en längre period och vi väljer då att utöka med en tillsvidareanställning.

Familjeenheten är en del av Individ- och familjeomsorgen som ingår i kommunens sektor omsorg. Verksamheten innefattar utredningsarbete samt öppenvårdsinsatser i egen regi. Vi som arbetar på enheten har uppdrag som mottagningsfunktion, utredare, barnsekreterare och familjehemssekreterare. Enheten har utökat gruppen med ytterliggare en 1:e socialsekreterare som arbetsleder familjehemssekreterare och barnsekreterare. Till Familjeenheten tillhör fyra familjebehandlare som är viktiga samverkanspartners.  

Vi har ett positivt arbetsklimat och en bra sammanhållning.

Vi är en engagerad grupp medarbetare med olika erfarenheter av socialt arbete som ger en bred kompetens. Vårt gemensamma mål är att stärka barns rättigheter och arbeta för barn och familjers bästa. Vi arbetar aktivt med metodutveckling i både utredningsförfarandet och insatser i egen regi. Vi har kontinuerlig handledning och pågående kompetensutveckling gällande lagstiftning, trauma och metoder för att utveckla samtal med barn. Vi har ett positivt arbetsklimat och en bra sammanhållning och ser framemot att få dig som kollega.

Dina arbetsuppgifter
Familjehemssekreterare rekryterar, utreder, stödjer och utbildar familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Att matcha en insats mot ett barns behov utgör en central roll i familjehemssekreterares arbete, likaså att rekrytera och utreda intresserade personer som vill bli familjehem. I arbetsuppgifterna ingår även att utbilda familjehem, ibland på kvällstid, det senare dock mer sällan. Stöd till familjehemmen sker dagtid och är mycket viktig del familjehemssekreterares arbete.

Familjehemssekreterare ska ha god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga.

Tjänsten innebär att du bör ha god kännedom om familjehemssekreterarnas arbete och aktuell lagstiftning. I ett nära och öppet samarbete med din närmsta chef och med 1:e socialsekreterarna förväntas du även delta aktivt i det interna utvecklingsarbetet.

Om dig
Du som söker till tjänsten som familjehemssekreterare är socionom eller har likvärdig högskoleutbildning med behörighet att arbeta med myndighetsutövning. Du har även god dokumenterad erfarenhet från socialtjänstens arbete med familjehem och/eller barn, unga och familjer. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Vi värdesätter särskilt att du har ett personligt driv, ett utvecklingsorienterat förhållningssätt och en god grundstruktur. Vidare är du bra på att prioritera, följa upp, har en god pedagogisk förmåga, god samarbetsförmåga och är en trygg person som bidrar till ett gott arbetsklimat med arbetsglädje.

Intervjuer och tillsättning av tjänsterna kommer att ske löpande under annonseringsperioden.  

Övrigt
Arbetstid/varaktighet Heltid /Tillsvidare

Tillträdesdag Enligt överenskommelse

Övriga upplysningar Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Körkort: Är ett krav, tjänsten innebär tjänsteresor

Lön: Individuell lönesättning, ange löneanspråk.

Sista ansökningsdag: 2022-02-07

Kontaktpersoner: Anna-Karin Jansson-Argani, Enhetschef Familjeenheten, Telefon: 0304-33 44 13 

 Fackliga kontaktpersoner: Marika Carlberg, Vision, Telefon: 0304-33 40 00 (växeln)

För alla personer som ska arbeta inom skola eller HR enheten/Ekonomienheten samt med direkt stöd till brukare inom Sektor omsorg kommer utdrag från belastningsregistret genomföras innan anställning kan ingås.

För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivare

Inom Orust kommun vill vi erbjuda våra anställda en 100% anställning. Det kan innebära att du som medarbetare erbjuds att arbeta resurspass inom andra enheter än den du blir anställd på.

Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: www.orust.se

 


Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Orust Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 januari 2022
  • Ansök senast: 7 februari 2022

Liknande jobb


12 juni 2024

Familjehemssekreterare tillsvidaretjänst

Familjehemssekreterare tillsvidaretjänst

11 juni 2024

Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

11 juni 2024