Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Ansök idag. Kollegor imorgon.



Beskrivning
Familjehemssekreterare sökes till Barn- och ungdomsenheten, Individ- och familjeomsorgen.

Du kommer att arbeta tillsammans med tre erfarna familjehemssekreterare och ett stort härligt gäng socialsekreterare. På enheten arbetar också socialsekreterare som handlägger utredningar och insatser, socialsekreterare i mottagningsgruppen och 1:e socialsekreterare samt administratör.

På enheten bedrivs ett aktivt arbetsmiljöarbete med delaktighet, tydlighet och struktur, stöd i handläggningen, en rimlig arbetsbelastning och gedigen introduktion samt möjligheter att arbeta hemifrån. Stödet i handläggningen har förstärkts ytterligare genom att vi numera har tre st 1:e socialsekreterare på enheten. Därutöver erbjuds du processhandledning externt. Vi arbetar för att medarbetare ska få utveckla ansvarområden då vi tror att delaktighet och ansvar underlättar verksamhetsutvecklingen på vår enhet.

Tjänsten är tillsvidare med tillträde 2023-09-01 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi förbehåller oss rätten att rekrytera löpande under pågående annonseringstid, så kom in med din ansökan så snart du kan!

 

Arbetsuppgifter
På enheten arbetar vi utifrån barnrättsperspektiv med BBIC och bland annat iRiSk och Samarbete för Trygghet (Signs of safety). På enheten arbetar vi aktivt tillsammans för att nå förbättrade livsvillkor och hitta lösningar för barn, ungdomar och deras familjer i hemmiljön. I arbetet ingår att rekrytera, utreda, och matcha uppdragstagare, administrera ersättningar och avtal samt medverka i uppföljningar av placeringsinsatser. Vi utreder enligt Kälvestensmetoden. I arbetet handleder du familjehem och jourhem samt håller i familjehemsutbildningen ”Ett hem att växa i. Du behöver vara flexibel gällande arbetstider då arbetet innebär resor och utbildning.

Socialförvaltningen arbetar i verksamhetssystemet LifeCare.

 

Kvalifikationer
Socionomexamen krävs för att få arbeta som myndighetsutövande socialsekreterare inom den sociala barn- och ungdomsvården. Meriterande är utbildning inom Kälvestensmetoden, Socialstyrelsens utbildning ”Ett hem att växa i” och handledarutbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning och socialt arbete med barn och familj samt erfarenhet av familjehemsvård.

För tjänsten krävs förmåga att uttrycka dig väl och obehindrat i tal och skrift på svenska, samt hjälpligt kunna uttrycka dig på engelska. Datafärdigheter relevant för din befattning krävs.

 

Övrigt
Körkort B, manuellt växlad bil, erfordras.

 

Förmågor och färdigheter
Du är trygg, stabil och ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Du har god samarbetsförmåga, är uthållig, flexibel och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. För att trivas med tjänsten och i det aktiva arbetet med rekrytering av uppdragstagare behöver du vara utåtriktad och ha lätt för att skapa och underhålla relationer. Du är välformulerad, kommunicerar på ett respektfullt sätt och har vana av att tala inför andra. Du har en god utrednings- och dokumentationsförmåga samt förmåga att arbeta självständigt på ett rättssäkert sätt, planera och strukturera och ditt arbete för att kunna hålla uppsatta tidsramar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

 

 

 

Socialförvaltningen

Mora i hjärtat av Dalarna!

Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 700 medarbetare och har en budget på c:a 525 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboende, ordinärt boende, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL m fl.

Välkommen med din ansökan till oss!

Mora kommun


Mora kommun är alla vi som jobbar här. För oss är det naturligt att ha medborgaren/kunden i fokus, vara serviceinriktade och bemöta alla med respekt. Vi tar gemensamt ansvar för verksamheten, vår egen och andras arbetssituation. När vi möter utmaningar och nya förutsättningar gör vi det med ett positivt förhållningssätt och tar tillsammans initiativ till utveckling. Var med oss när vi växer som människor och kommun. Idag och imorgon. Läs mer om oss här: https://morakommun.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/mora-kommun-som-arbetsgivare.html


För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttarservice, se vidare http://www.rekryteringslots.se/


Om du är eller tidigare har varit anställd i Mora kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.


Vi värnar om din integritet, läs mer om vår behandling av personuppgifter här: https://morakommun.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html.


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

IS/IT-chef Matthias Grahn
0250-260 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mora kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 juni 2023
  • Ansök senast: 1 september 2023

Besöksadress

Fredsgatan 16 79280 Mora
None

Postadress

Fredsgatan 16
Mora, 79280

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

30 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024