Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens ca 40.000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025.

ARBETSUPPGIFTER
Vi behöver en ny familjehemssekreterare till vår enhet Stöd och resurs som bestående av fyra socionomer som arbetar med att rekrytera, utreda, stödja, handleda och utbilda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. På enheten finns två familjehemssekreterare som förutom att stödja och handleda familjehem har en central roll då det gäller rekrytera och matcha en insats mot ett barns behov. I dina uppgifter ingår även att utreda intressenter som vill bli familjehem samt att utbilda dessa enligt socialstyrelsens utbildningsmaterial "Ett hem att växa i". Stöd och handledning till familjehemmens sker dagtid där vi särskilt värdesätter hög tillgänglighet och återkoppling. Vi arbetar kontinuerligt med att utvärdera och utveckla arbetsmetoder och rutiner som kan förbättra arbetet och tillgodose det stöd familjehemmen behöver.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är examinerad socionom och som vill arbeta inom familjehemsvården, gärna med tidigare erfarenhet av detta. Det är ett plus om du har relevant vidarutbildning som exempelvis Kälvestens intervjumodell, BBIC och handledarutbildning. Arbetet innebär nära samarbete med barnsekreterare och utredande handläggare. Du ska ha god förståelse för vikten av ett gott samarbete med alla aktörer som finns runt barnet och familjen. God kunskap inom gällande lagstiftning. Tjänsten innefattar en hel del kommunikation samt dokumentation varför du behöver kunna formulera dig tydligt i tal och skrift. Goda datakunskaper är en förutsättning.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Resor ingår i tjänsten varför B-körkort är ett krav. Som person behöver du vara lugn och stabil i stressande situationer samt ha en empatisk förmåga med tanke på att du kommer att träffa familjer som är i stort behov av stöd. Du bör ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och vid akuta ärenden ha förmåga att utifrån dessa omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du har förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och ha en god analytisk förmåga som du använder till att göra adekvata bedömningar.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Maria Larsson
0302 52 14 20
Enhetschef Maria Larsson
0302 521420

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Råd och stöd 2 Lerum
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 21 april 2015

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


Vik. behandlingsassistenter

30 september 2010

28 april 2010

Familjehemssekreterare

12 april 2010

Familjehemssekreterare

19 juli 2010