Familjehemssekreterare inom IFO

Arbetsbeskrivning

Valdemarsvik är en skärgårdskommun i södra Östergötland belägen utmed E22. Vi är en kommun som växer och har idag cirka 7 900 invånare. Vi har den lilla kommunens alla fördelar, med närheten till varandra och korta beslutsvägar.
Vi är just nu i ett speciellt utvecklingsskede och vill skapa en verksamhet för framtiden. Vi står inför ett generationsskifte och har behov av att rekrytera medarbetare som vill vara med i ett spännande arbete med att forma vårt stöd- och omsorgsarbete.
Sektor Stöd och omsorg har ca 350 medarbetare som arbetar inom socialtjänst, äldreomsorg och med funktionshindrade eller inom hälso- och sjukvård. Vårt uppdrag är omfattande och en viktig del av den samhällsservice vi vill ge våra kommuninvånare.




ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare arbetar du huvudsakligen med att rekrytera, utreda och följa upp uppdragstagare inom ramen för familjehem, kontaktfamilj och kontaktperson samt handleda dessa. Vid behov ansvarar du för att matcha HVB-hem. Inom ramen för tjänsten så görs adoptionsutredningar och ekonomiska delar rörande uppdragstagare såsom avtalsskrivande och ersättnings bedömning utifrån rekommendationer. Beslut fattas inom gällande lagstiftning.
Inom enheten för barn, ungdom och familj handlägger vi barn- och ungdomsärenden, ärenden inom det familjerättsliga området, familjehemsvård samt ensamkommande barn och unga. I ditt uppdrag kommer du ha metodstöd från 1:e socialsekreterare samt delta i extern handledning tillsammans med övriga kollegor inom enheten. Totalt består gruppen av nio personer.
Vi arbetar med Pro Capita som dokumentationssystem.


KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av arbete inom familjehemsvård är meriterande såväl som arbete inom myndighetsutövning.
Vi söker dig som är engagerad och lösningsfokuserad med förmåga till nytänkande och som vill vara delaktig i ett utvecklingsarbete kring kvalitet och metod. Du är prestigelös i samarbetet med kollegor och har ett professionellt förhållningssätt med respekt och empati för de människor vi möter i vårt arbete. I arbetet på en liten enhet krävs att du är flexibel, välstrukturerad samt kan arbeta självständigt. Utöver god samarbetsförmåga och ett empatiskt förhållningssätt har du även lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Övrigt
Vi kan erbjuda Dig en trevlig och dynamisk arbetsgrupp, extern handledning och friskvårdspeng upp till 2 500 kr/år.
Anställningen är heltid och tillsvidare.
Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.

OBS! Ansökningarna kommer att behandlas löpande, så vänta inte med din ansökan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf Enhetschef IFO Susan Gren
0123-191 00
1:e socialsekreterare IFO Pelle Ahnlund
0123-191 00 vxl
Enhetschef Hemsjukvården Eva Edström
0123-19100
Enhetschef Cathrine Karlson
0123-193 22, 070-301 91 56
Enhetschef Magdalena Ståhl
070-601 06 12
Enhetschef Charlotte Holgersson
0123-194 46, 070-645 71 60
IFO-chef Louise Skymnevik
0123-191 00
Enhetschef Hemsjukvården Eva Edström
0123-19227
MAS Lena Borgman Fred
0123-19321
Enhetschef Peter Tirheden
0123-192 44

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 37
None

Postadress

Valdermarsviks kommun
Valdemarsvik, 61580

Liknande jobb


25 maj 2024

Skolsocionom till Kungsholmens stadsdelsförvaltning

Skolsocionom till Kungsholmens stadsdelsförvaltning

24 maj 2024

24 maj 2024