Familjehemssekreterare, Mottagnings- och familjeenheten

Familjehemssekreterare, Mottagnings- och familjeenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utöka vår arbetsgrupp och vara delaktig i vår utveckling gällande våra placerade barn? Välkommen med en ansökan till oss!

Vårt verksamhetsområde Myndighet, där placeringsgruppen ingår, tillhör Socialkontoret i Strängnäs och består av tre enheter. I september 2021 genomförde vi en organisationsjustering för att skapa bättre förutsättningar för vår verksamhet. Tjänsterna familjehemssekreterare och barnsekreterare tillhör nu samma arbetsgrupp, placeringsgruppen, som ligger under enheten Mottagnings- och familjeenheten. På enheten är vi 17 medarbetare fördelat på 1 enhetschef och 2 gruppledare.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av
vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till vårt arbete med ständiga förbättringar. På enheten kommer du arbeta med kollegor i placeringsgruppen, mottagningsfunktionen och familjerätten.

I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, vi arbetar för att uppnå enheten mål, vi är nyfikna och arbetar med de motgångar som uppstår som ett team. Utifrån förändrade lagstiftningar och arbetssätt förstärker vi nu vår enhet med ytterligare personal för att fortsätta vårt viktiga arbete med våra placerade barn på enheten.

Du kommer erbjudas friskvårdsbidrag, extern handledning, hemarbete i viss mån och flexibel arbetstid.

Vi söker nu tre familjehemssekreterare till vår enhet!

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare inom familjehemsvården arbetar du med:
• att rekrytera, utreda och vägleda jour- och familjehem.
• att rekrytera, utreda och vägleda kontaktperson och kontaktfamilj SoL och LSS.
• att verkställa beslut SoL, LVU och LSS.
• att följa upp biståndsbeslut tillsammans med socialsekreterare och biståndshandläggare.
• att skriva avtal med uppdragstagare.
• att bereda ärenden till och delta på Socialutskottet.
• att handleda och utbilda familjehem.
• rättssäker Myndighetsutövning och dokumentation.
• att bidra till verksamhetsutveckling på enheten tillsammans med andra enheter och externa parter.

Vi utreder familjehem enligt Socialstyrelsens BRA-fam och därefter görs vinjetter och djupintervjuer.

Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete främst med de andra familjehemssekreterarna och barnsekreterarna. Du arbetar också nära arbetsledningen. I din roll som familjehemssekreterare kommer du att ha kontakt med jour-/familjehem, kontaktperson och kontaktfamiljer. Du kommer även ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för hållbara planeringar.

I arbetet ingår också att aktivt söka information för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget och annan relevant information för området. Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Vi dokumenterar vårt arbete i verksamhetssystemet Treserva.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom.
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning.
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.
• grundläggande IT-kunskaper.
• giltigt körkort med B-behörighet.

Det är starkt meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom IFO barn och familj.
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten.
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. I rollen som familjehemssekreterare förväntas du kunna arbeta självständigt men också samverka och samarbeta med andra. Du är intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg och stark i dig själv och har i stressade situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du har förmåga att på egen hand strukturera ditt arbete och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras. Du är flexibel och har förmågan att driva flera komplexa ärenden samtidigt. Din förmåga att kommunicera och skapa förtroende hos såväl den enskilde som anhöriga och samverkansparter är avgörande för att du ska lyckas i din roll.

Låter det spännande? Urval och intervjuer sker löpande så du är välkommen in med din ansökan redan idag!

För arbete inom IFO barn och unga ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

ÖVRIGT
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare till Familj- och mottagningsenheten i Järva

Socialsekreterare till Familj- och mottagningsenheten i Järva

24 maj 2024

Vi söker en socialsekreterare med specialkompetens!

8 maj 2024