OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.
Socialtjänst Gävle jobbar för positiva förändringar för människor i utsatta situationer. Bland Socialtjänst Gävles ca 400 medarbetare finns socialsekreterare och behandlingspersonal som ger råd, stöd och hjälp till alla åldrar. Ambitionen är att göra det på hemmaplan och i närmiljö. Hos oss jobbar du alltid med barnens bästa i centrum och bygger insatserna på respekt för den enskildes integritet och självbestämmande. Vår hjälp gör Gävle tryggare.
Familjehemsenheten har handläggaransvar för stadigvarande familjehemsplaceringar av barn och ungdom 0–21 år. Enheten ansvarar för all myndighetsutövning och uppföljning av insatser avseende barnen och de unga, enheten handlägger även i vissa fall ärenden där barnen flyttat hem till föräldrarna och erhåller biståndsinsatser.
Enheten har även ansvar för stödet till de stadigvarande familjehemmen. Stödet inkluderar ekonomisk handläggning samt stödinsatser och utbildningsinsatser riktade direkt till de stadigvarande familjehemmen. Arbetsgruppen består av 20 medarbetare, en administratör och en enhetschef. Gruppen innehar tre 1:e barnsekreterarfunktioner, varav två är ställföreträdande enhetschef som ger ett nära chefsstöd i samverkan med enhetschef.
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare kommer du att arbeta med avtalsfrågor inklusive ekonomi, stöd, handledning och utbildning till familjehem. Du kommer att ingå i ett team med andra familjehemssekreterare och barnsekreterare. Dokumentationen sker i Treserva.
Vi arbetar med BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem, som nyanställd får du en mentor och erbjuds individuell introduktion. Gruppen har också extern handledning och internt handledningsstöd vid behov. Vi erbjuder betydelsefulla och spännande arbetsuppgifter med ett självständigt yrkesansvar, ett brett kontaktnät samt ett gemensamt arbete inom familjehemsvården för trygg och säker familjehemsvård. Resor ingår tjänsten.
KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver socionomexamen. Tidigare erfarenhet av socialt arbete med barn och ungdomar samt vidareutbildning inom handledning och/eller psykosocialt behandlingsarbete ses som meriterande. Vidare är det meriterande om du tidigare har arbetat med BBIC:s dokumentationssystem.
Du är strukturerad och uthållig i ditt arbete. Du har god samarbetsförmåga och förmåga att skapa goda och långvariga relationer. För att lyckas i tjänsten ser vi att du kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt så att ditt budskap når fram. Du ska ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Tjänsten kräver B-körkort och körvana. På denna befattning kräver arbetsgivaren utdrag ur Polisens belastningsregister. Utdraget ansöker du från Polisens hemsida.
ÖVRIGT
Som medarbetare hos oss har du flextid. Under sommaren tillämpar vi sommartid vilket innebär en timmes förkortad arbetstid per dag under juni, juli och augusti. Du har också möjlighet att växla semesterdagstillägg till lediga dagar och får ett friskvårdbidrag med 1000 kr per år.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lars Clerksén
026-17 97 13
Michael Almqvist
026-17 99 97
Erik Mäki
026-17 72 28
Marie Halilovic
026-17 91 78
Christina Andersson
026-17 24 10
Ola Eklöv
026-17 24 58
Sari Pajulampi
026-17 24 58
Anna Krentze
026-17 81 28
Monika Quadt
026-17 88 18
Lars Lodin
026- 17 29 90