Familjehemssekreterare till Socialförvaltningen Centrum

Familjehemssekreterare till Socialförvaltningen Centrum

Arbetsbeskrivning

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!

ARBETSUPPGIFTER
På Familjehemsenheten i Centrum arbetar ett 50-tal personer med familjehem, placerade barn, kontakt- och stödverksamhet samt rekrytering och utbildning av familjehem och andra uppdragstagare. Enheten servar i första hand socialförvaltningen Centrum (tidigare Centrum, Majorna-Linné och Örgryte-Härlanda) med familjehem och jourhem. Vi har vårt kontor på Prinsgatan i Linnéstaden.

Vill du arbeta på en positiv och stimulerande arbetsplats med engagerade och kompetenta kollegor? Vi söker nu en familjehemssekreterare till jourgruppen.

Du kommer som familjehemssekreterare i jourgruppen ingå i en grupp om fyra personer. Det finns också en 1:e socialsekreterare kopplad till jourgruppen. Dina arbetsuppgifter kommer primärt att vara att utreda, matcha och handleda stadsdelens kontrakterade jourhem. Du kommer även att ha beredskap för att hantera jourärenden. Dokumentation görs avseende utredning, journalföring, uppföljning samt underlag till socialt utskott. Du kommer också vid behov att matcha och utreda jourhem från privata bolag, i de fall vi inte själva kan erbjuda jourplacering i egen regi.

Vi är en arbetsgrupp som präglas av gemensamt ansvarstagande. Vi erbjuder dig ett tydligt uppdrag, stor möjlighet till delaktighet, kompetenta och engagerade kollegor samt ett ledarskap som präglas av engagemang och närvaro. Vi har extern handledning i grupp och det pågår flera utvecklingsarbeten på enheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med familjehem eller barn och unga inom socialtjänsten. Likaså är utbildning i att utreda och handleda familjehem meriterande.

God förmåga till såväl självständigt arbete som samarbete är krav för tjänsten. Likaså att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.

Eftersom vi är en enhet med pågående utvecklingsarbete är det viktigt att du är flexibel och ser möjligheter i förändringar.

Körkort är ett krav för tjänsten.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Giltigt utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas för arbetsgivaren inför erbjudande om anställning.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024