Familjehemssekreterare till socialkontoret

Arbetsbeskrivning

Familjerätts- och familjehemsenheten har en enhetschef, sju familjehemssekreterare, en HVB-samordnare, sju familjerättssekreterare och tre assistenter. Dessutom finns en psykolog och en specialpedagog anställda i SkolFam-projektet. Huvudarbetsuppgifterna är att rekrytera och utreda de familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner som socialkontoret behöver. Familjehemssekreterarna arbetar tillsammans med de lokala socialkontoren med att ta fram placeringsalternativ för barn och ungdomar. De upprättar avtal om ekonomisk ersättning till familjehemmen. I arbetet ingår att stödja familjehemmen och att anordna utbildningsinsatser för samtliga uppdragstagare, ibland på kvällstid. Inom socialkontoret pågår ett utvecklingsarbete tillsammans med utbildningskontoret och Allmänna Barnhuset, som syftar till att förbättra de placerade barnens skolgång. Vi har flera kontrakterade resurser, som jourhem och några förstärkta familjehem knutna till verksamheten. Insatsen kontaktfamilj och kontaktperson är de vanligaste öppenvårdsinsatserna i socialtjänsten. Som ny medarbetare kommer du att ha din huvudinriktning mot rekrytering och utredning av kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du håller informationsmöten i grupp för nya intresserade familjer. Du gör bedömning av lämplighet och förmåga hos familjerna/personerna , för att matcha dessa med de barn som är aktuella för insatsen. Arbetet innebär en hel del administration och kräver att kan organisera och skapa struktur. I tjänsten ingår också många resor. Du som söker tjänsten ska ha socionomexamen eller likvärdig högskoleutbildning. Tidigare erfarenhet av arbete inom individ- och familjomsorg är meriterande. Du ska ha god kännedom om sociallagstiftningen och lätt för att uttrycka dig, både muntligt och skriftligt. Det är viktigt att du har ett öppet och förtroendeskapande förhållningssätt. Du kommer att ha många kontakter, där framgångsfaktorn är din förmåga att samarbeta och hitta smidiga lösningar i samverkan med andra. Du har helhetssyn, analytisk förmåga och är trygg i din yrkesroll. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. För denna tjänst är körkort ett krav. Du är välkommen med din ansökan, innehållande meritförteckning, senast 2010-05-28 till Norrköpings kommun, Socialkontoret, Ledning och service, 601 81 Norrköping. Märk ansökan "Familjehemssekreterare".

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrköpings kommun
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 28 april 2010
  • Ansök senast: 28 maj 2010

Postadress

Förvaltningshuset Rosen Trädgårdsgatan 21
NORRKÖPING, 60242

Liknande jobb


Vik. behandlingsassistenter

30 september 2010

Familjehemssekreterare

12 april 2010

Familjehemssekreterare

19 juli 2010

Jourhemskonsulent

28 september 2010