Familjehemssekreterare/Jourhemsansvarig

Arbetsbeskrivning

Södertälje är på väg att bli en internationell huvudstad med världsföretag, småföretag och högskola tillsammans med en rik etnisk och kulturell mångfald. Att ta vara på dessa unika förutsättningar är en av våra största utmaningar - men också en fantastisk möjlighet. Södertälje har 85 000 invånare som har tillgång till ett varierat boende både i stadsmiljö och nära naturen. Bostäder i vattennära lägen är en del i vår långsiktiga strategi. Södertälje - den kreativa kommunen Myndighetsutövning barn och ungdom 0-15 år. Arbetsgruppen består av 17 handläggare, 6 familjehems- sekreterare, 3 kontaktsekreterare, 1 jourhemsansvarig, 4,5 gruppchefer samt en resultatenhetschef. Vi sitter för närvarande i Hovsjö centrum, men kommer att flytta under 2011. Vi hör till resultatområdet Barn och ungdom som innehåller både förebyggande, öppenvård och myndighetsutövande enheter. Barn och ungdom har varit pilotprojekt i Växthuset (Lean), en metod att arbeta med ständiga förbättringar och är nu under implementering inom enheten. Processöversyner fortsätter inom Barn- och Ungdom och kommer att påverka både arbetssätt och organisation, särskilt i samband med en kommande samlokalisering av verksamheten. ARBETSUPPGIFTER Jourhemsansvarigs arbetsuppgifter består av att stötta, handleda och vara kontaktperson för kommunens kontrakterade jourhem. Dessa är fn 7 st och är belägna i Södertälje med omnejd. De flesta jourhemmen har flera platser och något har bredvidboende. Åldersgruppen 0-20 år samt även någon plats för förälder med barn. Arbetet bedrivs självständigt med betoning på flexibilitet och samarbete med många olika personer. Vidare ingår att vara behjälplig vid placeringarna tillsammans med socialsekreterarna och vara uppdaterad kring lediga platser och matchning. Arbetet sker tätt tillsammans med socialsekreterarna från alla tre enheter. För tjänsten gäller att du skall kunna arbeta självständigt. Vi är en dynamisk grupp med gott arbetsklimat. Som medarbetare inom Barn och ungdom erbjuds du utbildning, handledning och stöd. Vi erbjuder friskvård och vi arbetar efter årsarbetstid. Vi använder BBIC och dataprogrammet Pro Capita. KVALIFIKATIONER Socionomexamen och körkort är ett krav för tjänsten. Vi vill att du har flerårig erfarenhet av socialt arbete med barn/ungdomar och utredningsarbete/myndighetsutövning. Det är meriterande om du har arbetat med rekrytering/familjehemsvård tidigare och har utbildning i tex Kälvesten och handledarutbildning. Kunskaper kring avtal är en fördel. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Mångfald är en styrka, därför eftersträvar vi sökande med olika etnicitet, kön och ålder.

Sammanfattning

Liknande jobb


Vik. behandlingsassistenter

30 september 2010

28 april 2010

Familjehemssekreterare

12 april 2010

Familjehemssekreterare

19 juli 2010