Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

Arbetsbeskrivning

Är du utbildad socionom med intresse för familjerätt? Vill du vara med och göra skillnad för den enskilde och skapa goda förutsättningar för barn och unga? Då kan det här jobbet vara något för just dig!

Sektor stöd och omsorg är en av sex sektorer i Mariestads kommun. I sektorn ingår avdelningarna vård och omsorg, individ- och familjeomsorg samt arbetsmarknad.

Sektor stöd och omsorg är en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den förmåga som finns hos varje människa. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till de personer vi möter är starka ledord för kvalitet inom socialt arbete i Mariestads kommun.

Familjerättssekreterarna består av en grupp om två personer. På enheten arbetar även socialsekreterare, tre familjehemssekreterare, en LSS-handläggare samt två administratörer. Gruppen präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer!

På socialtjänsten i Mariestads kommun jobbar vi aktivt för ett nära samarbete med närliggande verksamheter. Exempelvis delar vi tak med medarbetare inom barn- och elevhälsan och familjebehandlare.

ARBETSUPPGIFTER
I arbetet möter vi individer som genomgår eller har genomgått separation och skilsmässa, eller som har ofrivillig barnlöshet och stark barnlängtan. Vi möter individen på ett tryggt och respektfullt vis och har en förståelse för att vem som helst kan vara i behov av stöd i en svår livssituation. Vi arbetar för att ge bästa möjliga förutsättningar för barnen i Mariestads- och Gullspångs kommun. I arbetet samarbetar du med bland annat socialsekreterare och tingsrätten.

Som familjerättssekreterare kommer du tillsammans med en kollega göra utredningar på uppdrag av domstol i vårdnads-, boende, och umgängesärenden. Du kommer även att arbeta med:
• Adoption
• Föräldraskap
• Informationssamtal inför vårdnadstvister
• Rådgivning
• Samarbetssamtal

KVALIFIKATIONER
Till tjänsten söker vi dig som:
• Är utbildad socionom
• Har tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänsten
• Innehar B-körkort

Det är meriterande om du har erfarenhet som familjerättssekreterare.

Vi ser att du som söker har en god kommunikativ förmåga, är förtroendeingivande och trygg i din roll då du kommer hantera tuffa beslut och besked. För att kunna göra en rättssäker handläggning är det också viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete.

Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi har gemensam fredagsfrukost och ofta samordnar lunchträning. Du kommer att få handledning och stöttning både internt från kollegor och förste socialsekreterare såväl som extern handledning. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid och möjlighet till semesterväxling.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Provanställning kan komma att tillämpas. Urval och intervju sker löpandes så dröj inte med att skicka in din ansökan.

ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Den som söker tjänst inom sektor Stöd och Omsorg ska före erbjudande om arbete lämna utdrag från Rikspolisstyrelsens belastningsregister. Kravet på registerkontroll gäller för samtliga, oavsett vilken tjänst inom sektorn som avses, anställningens tjänstgöringsgrad eller period. Den som endast sökt men inte erbjudits tjänsten behöver alltså inte lämna något utdrag.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

IFO-chef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
bitr Vård och Omsorgschef Britt Johansson
0501-75 63 60
Enhetschef Bemanningsenheten Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
Individ- och familjeomsorgschef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Sofia Axelsson
0501-756442
Team-ledare Anne-Marie Kjaergaard
0501-75 67 79
Enhetschef Carina Eriksson
0501-756496
Tf Enhetschef Katrin Jedselius
0501-756603
Enhetschef Lena Myrén
0501-756670

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 2, 54286 Mariestad MARIESTAD
None

Postadress

Kyrkogatan 2
MARIESTAD, 54286

Liknande jobb


Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

1 december 2022

25 november 2022

Socialsekreterare till familjerätten Värmdö kommun

Socialsekreterare till familjerätten Värmdö kommun

24 november 2022

Familjerättssocionom till Familjerättsenheten

Familjerättssocionom till Familjerättsenheten

22 november 2022