Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se



ARBETSUPPGIFTER
Familjerättens uppgift är att med utgångspunkt från barnets behov stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor utifrån föräldrabalken och socialtjänstlagen. Familjerättssekreterarna utreder frågor kring vårdnad, boende och umgänge på uppdrag av tingsrätt och ärenden om faderskap/föräldraskap och adoption.

En stor del av arbetet innebär också att vara rådgivande i familjerättsliga frågor. Vi ansvarar för de frivilliga samarbetssamtalen och de lagstadgade informationssamtalen. Att prioritera och lägga stor vikt vid det förebyggande arbetet tror vi genererar fler samförståndslösningar och färre uppdrag från domstol, vilket gynnar de berörda barnen.

Vi arbetar aktivt för att öka barns delaktighet och inflytande i familjesituationen. Vi erbjuder BIFF (Barn i föräldrars fokus) utbildning till föräldrar och barngruppen "Hanna och Theo" till barn med separerade föräldrar.

På socialförvaltningen i Enköping arbetar vi integrerat. Det betyder att du som familjerättssekreterare arbetar både självständigt och nära tillsammans med kollegorna i ditt team men också med kollegor i andra team på förvaltningen. Särskilt har vi beaktat våld i nära relation och familjerätten ingår i det tvärteam som finns för att möta familjer systemiskt med kompetens inom alla områden.

Urval och intervjuer sker fortlöpande så välkommen att söka direkt

KVALIFIKATIONER
Formella kompetenser - Viktig
Socionom med erfarenhet av familjerättsliga frågor






ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!

Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år.

Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.

För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

1 december 2022

25 november 2022

Socialsekreterare till familjerätten Värmdö kommun

Socialsekreterare till familjerätten Värmdö kommun

24 november 2022

Familjerättssocionom till Familjerättsenheten

Familjerättssocionom till Familjerättsenheten

22 november 2022