Fastighetshandläggare till Sjöfartsverket

Fastighetshandläggare till Sjöfartsverket

Arbetsbeskrivning

Sveriges vackraste arbetsplats söker en


Fastighetshandläggare

med placering i Norrköping

 


 


Att arbeta som Fastighetshandläggare på Sjöfartsverket

Fastighetsenheten söker en Fastighetshandläggare som kommer att stödja fastighetsförvaltare med avtalshantering, fakturering, viss dokumenthantering, kommunikation med andra myndigheter och andra fastighetsadministrativa arbetsuppgifter. Under 2023-2024 kommer även ett nytt affärssystem implementeras inom SjöV, IFS, och i tjänsten ingår praktiskt arbete vid denna implementation.


 


Arbetsuppgifter


I tjänsten, som kommer att kunna utvecklas över tid, ingår bland annat följande arbetsuppgifter:

 


- Skapa nya och bevaka olika typer av avtal (ex fyrarrendeavtal, inplaceringsavtal för teknisk utrustning)


- Dialog och viss förhandling med jordägare/fastighetsägare


- Handlägga frågor från Skatteverket (fastighetsdeklarationer, skattefrågor), Ekonomistyrningsverket och andra myndigheter


- Fakturahantering (kontering)


- Hyresadministration kring avtal, villkorsändringar mm


- Handlägga utbetalningsorder


- Systematisera och arkivera olika typer av dokument (tex avtal) i olika system, inklusive diarieföring


- Administrativt stöd till förvaltningen vid avtalshantering


- Viss dokumenthantering och möjlighet till utveckling av tjänsten inom detta område


- Ta fram instruktioner och rutiner inom ramarna för tjänstens omfattning


 


Vem är du?

Du har utbildning inom ekonomi (lägst på gymnasienivå) med minst fem års erfarenhet av administrativt arbete av liknande arbetsuppgifter inom fastighetssektorn. Du har självklart god IT-vana. Du har vidare viss kunskap och förståelse om vilka regler som gäller kring ut- och inhyrning, och grundläggande kunskaper inom fastighetsjuridik. Erfarenhet av offentlig fastighetsverksamhet, offentlig upphandling och affärssystemet IFS är meriterande, likväl som erfarenhet av dokumenthanteringssystem och upprättande av hyresavtal.


Som person är du noggrann, ansvarstagande, strukturerad och van vid att jobba med givna deadlines. Du drivs av att ha varierande arbetsuppgifter, du är självgående, ordningsam och förmår att balansera och prioritera en omväxlande vardag. Vidare har du god samarbetsförmåga och social kompetens. Du uttrycker dig utan svårigheter på svenska i tal och skrift. Du är van att arbeta i MS Officepaketet och digitala system.


Arbetet innebär många kontakter både inom Sjöfartsverket och externt, vilket innebär att du är utåtriktad och kan skapa förtroende och goda relationer. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och trivs med att arbeta i en stöttande och supporterande roll. I arbetet har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du planerar, organiserar och prioriterar dina uppgifter på ett effektivt sätt.


Vi värdesätter därför att du är prestigelös och delar med dig av erfarenheter, visar god samarbetsförmåga, en positiv inställning och får fram det bästa ur dina kollegor och samarbetsparter. Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare.


Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.


 


Varför ska du välja Sjöfartsverket

Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.


Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklings-inriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi  arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.


 


Hur och när?

Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast. Sjöfartsverket kan komma att tillämpa sex månaders provanställning.


 


Upplysningar:


Tf Fastighetschef, Mikael Axén, 010 478 6440 eller mikael.axen@sjofartsverket.se 


 


Fackliga företrädare:

Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ulf Bäcklund, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.


 


Registrera din ansökan senast den 17 april 2023.


Diarienummer: 23-02261


 


Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöfartsverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2023
  • Ansök senast: 17 april 2023

Liknande jobb


23 oktober 2023

Fastighetskoordinator till SAAB

Fastighetskoordinator till SAAB

2 oktober 2023

Fastighetskoordinator till SAAB

Fastighetskoordinator till SAAB

19 september 2023