Fastighetssamordnare

Fastighetssamordnare

Arbetsbeskrivning

Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.

Luleå kommun erbjuder dig ett omväxlande och stimulerande arbete tillsammans med kompetenta, ansvarstagande och engagerande medarbetare. Stadsbyggnadsförvaltningen har från 20200101 en ny organisation där Avdelningen Fastighetsförvaltning och verksamhetsnära service ansvarar för lokal- och bostadsförsörjning samt drift, underhåll och förvaltning av byggnader för den kommunala verksamheten. Fastighetsförvaltningen består av fyra team och denna lediga tjänst finns i Lokalteam Norr.
Den totala lokalytan som teamen ansvarar för är ca 671 000 m2, varav 132 000m2 är inhyrd lokalyta. Omfattningen medför stora förväntningar på smarta prioriteringar, koll på myndighetskrav, hyresförhållanden och en hållbar ekonomisk förvaltning
Organisationsförändringen medför att du får chansen att vara en del i det gemensamma förändringsarbetet. Du kommer att, tillhöra Lokalteam Norr och även ingå i en funktionsgrupp Fastighetssamordnare där du får möjlighet att få och ge stöd till övriga kollegor.


ARBETSUPPGIFTER
Som fastighetssamordnare krävs att du har stort intresse för de administrativa uppgifter som hör till fastighetsförvaltning, då du är inblandad i det mesta i fastighetsadministrationen Från ax till limpa. Du är den som administrativt har koll på system och löpande uppdateringar om objekten.
Med ansvar för att hyresadministrationen fungerar och upprätthålls över tid har du överblick och insyn i teamets alla hyresförhållanden. Du arbetar metodiskt och strukturerat med att upprätta hyresavtal, informera hyresgäster om villkor och gränsdragningar samt hantera avvikelser.
Din roll innebär att du självständigt och i team möter hyresgäster som behöver stöd och guidning för att få hjälp i sina frågor. Du deltar aktivt i arbetet med lokalförsörjningsplanen och fastighetskorten. Deltar i processföring av hyres- och arrendemål gällande lokaler. Du deltar på lokalmöten och andra möten där lokalfrågor avhandlas.

I ditt arbete genomför du bland annat:
1. Möten med hyresgäster och hyresvärdar där du guidar i sakfrågor och vårdar våra relationer
2. Administrativt arbete relaterat till våra fastigheter såsom registrera uppgifter, upprätta hyresavtal, omförhandlingar och uppsägningar
3. Beställningar och är administrativt stöd för teamet
4. Fakturakontroller för teamet och hyresfakturor för objekten
5. Rättelser och avhysningar
6. Digitaliserat administrativt arbete och är Sharepoint superuser
7. Digitaliserat administrativt arbete och är Evolution superuser

Som stöd i arbetet ingår i det egna teamet sektionschef, fastighetsförvaltare, driftsamordnare och fastighetstekniker.


KVALIFIKATIONER
Tjänsten är administrativt bred och kompetensen för teamet är viktig. Du kan ha fastighetsekonomisk, hyresjuridisk utbildning/erfarenhet gärna på universitets- eller högskolenivå. Du ska vara ordningsam, analytisk, förbättringsorienterad, driven och ha viljan att göra skillnad.
Speciella krav, erfarenheter och egenskaper utöver formell utbildning.
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
• Mycket goda kunskaper i Microsofts produkter
• Goda kunskaper och jordabalken och den lagstiftning som rör fastigheter och bostäder.
• Administrativ vana och erfarenhet att arbeta metodiskt
• Reflekterande arbetssätt och vågar lyfta ärenden och frågor
• God vana att arbeta med löpande redovisning och ekonomirelaterade programvaror.

B-Körkort är ett krav.


ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns värdegrund där ledorden är Engagerade, Ansvarstagande och Kompetenta.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Tips!
Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb

Sammanfattning

Liknande jobb


24 april 2024

23 april 2024

Fastighetsekonom/controller

Fastighetsekonom/controller

3 april 2024