Finansdepartementet söker en enhetsassistent

Finansdepartementet söker en enhetsassistent

Arbetsbeskrivning

Stabsenheten, Skatte- och tullavdelningen, Finansdepartementet
Är du noggrann och strukturerad och tycker om att samarbeta och ge service? I rollen som assistent hos oss får du varierande arbetsuppgifter i en händelserik verksamhet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Skatte- och tullavdelningen ansvarar för lagstiftning inom framförallt skatter, tull och indrivning samt deltar i det internationella samarbetet på skatte- och tullområdet inom bl.a. EU. Avdelningen gör även beräkningar av effekterna av ändringar i regelverken på skatte- och tullområdet.

Stabsenheten vid skatte- och tullavdelningen på Finansdepartementet har till uppgift att bistå avdelningschefen i planering, ledning och utveckling av arbetet på avdelningen. En viktig del i det arbetet består i att hålla ihop och samordna avdelningsövergripande frågor och processer på skatte- och tullområdet som t.ex. samordning av avdelningens arbete inom ramen för budgetprocessen samt arbetet med EU- och internationella frågor.

Till stabsenheten söker vi nu en assistent för att ge kvalificerat administrativt stöd i enhetens verksamhet. Du kommer att arbeta med enhetens ärenden och frågor och bistå i avdelningsövergripande arbeten och processer eller självständigt ansvara för vissa av dessa, som t.ex. fakturahantering, sammanställning av beredningslistor och underlag, bokning av möten och konferenser m.m. Du bidrar i utvecklingen av administrativa rutiner och processer för att underlätta och effektivisera det dagliga arbetet på avdelningen. Arbetet sker i nära samarbete med medarbetarna på stabsenheten samt med chefer, medarbetare och övriga assistenter på Skatte- och tullavdelningen.

Läs mer om vår verksamhet på regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har relevant gymnasieutbildning, flera års erfarenhet arbete som assistent och av att ge kvalificerat administrativt stöd. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta som assistent på statlig myndighet eller inom annan offentlig verksamhet. Du har goda it-kunskaper i bl.a Microsoft Officepaketet och Proceedo. Vidare har du goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande med erfarenhet från arbete med administrativt stöd inom Regeringskansliet eller från privat sektor och av att administrera DHS. Vidare ser vi gärna att du har goda kunskaper i hantering av fakturor, riksdagsfrågor och interpellationer samt Regeringskansliets rutiner och dokumentmallar.

Dina egenskaper
Som person är du noggrann, strukturerad och driven. Du har god samarbetsförmåga, är initiativrik och serviceinriktad. Vidare är du förutseende och har god planeringsförmåga samt intresse för att utveckla administrativa rutiner och processer. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsten är tillsvidare med tillträde så snart som möjligt. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta stabschef Charlotta Carlberg på telefon 08-405 2874. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Carl Garellick på 076-5279469. Fackligakontaktpersoner är Simon Monti Danielsson, SACO och Lotta Nordqvist, ST och nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 20:e oktober 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 oktober 2023
  • Ansök senast: 20 oktober 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb

Administrativ arbetsuppgifter

23 augusti 2010

Administrativ handläggare

24 augusti 2010

Avdelningsassistent

24 augusti 2010

Administrativ assistent

24 augusti 2010