Finansiell controller

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till utvecklingen av den statliga verksamheten? Riksrevisionens ekonomienhet söker nu en finansiell controller som vill vara med och utveckla myndighetens ekonomistyrning. Enheten består av sju personer.

Arbetsuppgifter
Som finansiell controller arbetar du med budgetering, prognoser, uppföljning och analyser. Arbetet utförs med hög grad av självständighet. Andra arbetsuppgifter är framtagandet av nyckeltal, avgiftsmodeller samt ekonomiska underlag till långsiktig plan, budgetunderlag och årsredovisningens resultatredovisning.

Du kommer att i nära samarbete med myndighetens chefer och verksamhetscontroller arbeta med myndighetsövergripande processer så som budgetunderlag, verksamhetsplanering, tertialuppföljning och årsredovisning. Vidare kommer du att tillsammans med myndighetens redovisningsansvarig sätta förutsättningarna för en god ekonomistyrning.

Vi söker
Vi söker dig med:


• relevant akademisk examen
• flerårig aktuell erfarenhet som finansiell controller eller motsvarande roll
• goda IT-kunskaper och gedigna kunskaper i Excel

Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med likande arbetsuppgifter inom staten. Erfarenhet av arbete i Unit4 ERP är också meriterande.

För att trivas i rollen behöver du vara en person med sinne för både detalj och helhet. Du är strukturerad, analytisk, självgående och prestigelös. Du trivs med att knyta kontakter inom organisationen och har god samarbetsförmåga. Du är flexibel och har förmåga att prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Vidare har du ett stort intresse för förändrings- och utvecklingsfrågor och kommer med förslag på förbättringar. Du har mycket god förmåga att utrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt om anställningen
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. 

Vi arbetar sedan augusti 2020 i ett nyrenoverat aktivitetsbaserat kontor på Sankt Eriksgatan 117 i Stockholm.

För anställda med intresse och erfarenhet finns möjlighet att delta i internationella utvecklingssamarbeten, parallellt med ordinarie arbete.

Ansökan
Skicka in din ansökan med CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2020-10-21.

Mer information om anställningen
Vill du veta mer? Kontakta Stefan Holmgren, tf ekonomichef, 08-5171 4010.

Mer information om hur det är att arbeta hos Riksrevisionen hittar du på vår hemsida.

Fackliga representanter
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen, 08-5171 4272.

Jana Fromm, ST/Riksrevisionen, 08-5171 4067.

Om Riksrevisionen
Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen med uppdrag att genomföra oberoende granskning av statens verksamhet. Vår uppgift är att bedöma resultatet av statliga insatser, om skattepengar har använts effektivt och om myndigheter har redovisat sin verksamhet på ett rättvisande sätt. Resultatet av våra granskningar får ofta uppmärksamhet och ligger till grund för debatt och beslut om förändring i viktiga samhällsfrågor. Vi företräder också Sverige som nationellt revisionsorgan och bedriver utvecklingssamarbeten med revisionsmyndigheter i Afrika, Asien och östra Europa.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Gina Funnemark
08-5171 4044
Avdelningschef Per Johansson
08-5171 4288
Avdelningschef Anna Hagberg
08-5171 4222
Ylva Hilberth, HR-specialist
08-5171 4093
Carl-Gustav Gullstrand, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4316
Nina Gustafsson Åberg, ST/Riksrevisionen
08-5171 4054
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4272
HR- specialist Paulina Eklund
08-5171 4065
HR-specialist Susanna Burman
08-5171 4093
Henrik Söderhielm, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4469

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksrevisionen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 september 2020
  • Ansök senast: 21 oktober 2020

Besöksadress

Nybrogatan 55 11490 Stockholm
None

Postadress

Nybrogatan 55
Stockholm, 11490

Liknande jobb


26 april 2024