Finansiell controller

Finansiell controller

Arbetsbeskrivning

Är du redo att hoppa på en helt ny roll på ett bolag som gör gott? Hushållningssällskapet Skåne bedriver bland annat forskning för att utveckla skånskt lantbruk och landsbygd, ett ytterst aktuellt ämne i dagens samhälle. Företaget växer och söker nu dig som vill skapa en helt ny roll tillsammans med ekonomichef. Här kommer du till ett gäng härliga och hjälpsamma kollegor. Du ges frihet under ansvar och stor flexibilitet för att du ska få ihop vardagens pussel! Visst låter det lockande?

Om företaget
Hushållningssällskapen är en del av Sveriges historia. Historien sträcker sig ända tillbaka till 1791, då landets första Hushållningssällskap etablerades på Gotland. När vi kom till för över två hundra år sen var det i ett annat Sverige, där lantbruket utgjorde grunden för hela nationens välstånd. Då, när svälten var en verklighet i många svenska hushåll, behövdes ny kunskap för en mer rationell livsmedelsproduktion. Vi fortsätter idag vara en viktig aktör som utvecklar det gröna näringslivet och för att hushålla med jordens resurser. Idag består Hushållningssällskapet av 15 fristående sällskap som verkar över hela landet (Hushållningssällskapet i Skåne är ett av dessa). Ca 1000 medarbetare sysslar med rådgivning, utbildning, forskning och fältförsök och vi har ca 25 000 medlemmar och omsätter tillsammans ca 900 Mkr. Koncernen Hushållningssällskapet Skåne har ca 120 anställda och omsätter ca 250 Mkr. Våra kunder finns inom lantbruk, skog, offentlig verksamhet och andra näringar, främst på landsbygden. Tillsammans erbjuder vi kunskap för landets framtid. Läs gärna mer om oss på www.hushallningssallskapet.se

Vi söker nu en driven finansiell controller till vårt ekonomiteam. I denna rekrytering samarbetar vi med Wikan Personal.

Dina arbetsuppgifter
Har du drömt om att ta nästa steg i din karriär som finansiell controller och vara en central del i en dynamisk organisation? Här finns en möjlighet för dig! Vi vill välkomna dig till en spännande resa där du blir en nyckelspelare i vårt team och vår ekonomichefs högra hand.

Dina huvudsakliga uppgifter inkluderar:
• Ansvar för att upprätta, kvalitetssäkra och analysera tertialbokslut i flera av våra koncernbolag.
• Genomföra avvikelseanalyser mot budget och aktivt övervaka kostnadskontroller.
• Ansvara för upprättande och sammanställning av budgetfiler i några av våra bolag och stiftelser.
• Självständigt upprätta bokslut för utvalda bolag och stiftelser, inklusive upprättande av årsredovisningar och deklarationer.

Men det är inte allt! Ditt arbete innefattar också möjligheten att utföra ad hoc analyser och rapporter för att stödja strategiska beslut. Tillsammans med vår ekonomichef blir du en nyckelspelare i att säkerställa internkontroll, följa och övervaka investeringar samt utarbeta investeringskalkyler för fastigheter, maskiner och inventarier. Med vår redovisningsansvarige skapar du tidplaner och checklistor för bokslut och budgetarbete. Du kommer också att ansvara för koncern- och interna avstämningar och stödja ekonomichefen vid årsbokslut. För att göra det hela ännu mer spännande, kommer du aktivt att delta i projekt och initiativ som syftar till att förbättra och effektivisera vår ekonomifunktion. Du kommer att vara en del av vårt inkluderande ekonomiteam, där dina kollegor är professionella och kunniga. Du kommer att rapportera direkt till vår ekonomichef.

Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team och är redo att stödja dig i din nya roll. Vi vill att du ska trivas och vi tror att du har potentialen att göra en stor skillnad hos oss.

Din bakgrund/Dina egenskaper
För att trivas i denna roll ser vi att du har några års erfarenhet som finansiell controller och innehar en examen som civilekonom eller motsvarande. Behärskning av svenska och engelska i både tal och skrift är en självklarhet. Vi ser positivt på din attityd gentemot digitalisering, och om du har tidigare erfarenhet av att delta i digitaliseringsprojekt, är det meriterande. Starka dator- och systemkunskaper, särskilt i Excel, är ett krav, och erfarenhet av att arbeta med Access och Power BI är definitivt en fördel.

Som person är du jordnära och nyfiken, redo att ta dig an utmaningar med ett pedagogiskt tillvägagångssätt. Du har en stark drivkraft att förändra och förbättra, och en vilja att tillsammans med dina kollegor utveckla processer och rutiner. Du beskriver dig själv som analytisk och förmågan att hantera både detaljer och helhetsperspektiv.

Information och kontakt
Tjänsten är på heltid och placerad på vårt kontor i Skepparslöv, strax utanför Kristianstad alternativt, om så önskas från den som söker, på vårt kontor i Borgeby, Lund. Tillträde snarast efter överenskommelse och uppsägningstid.

Har vi fångat ditt intresse? Välkommen in med din ansökan via www.wikan.se. Sista ansökningsdag är den 21 november 2023, vi tillämpar löpande urval. Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Johanna Fondell 044-590 65 02.

Vi ser fram emot din ansökan!

Om Wikan Personal
Wikan Personal är ett auktoriserat och etablerat bemannings- och rekryteringsföretag. Med lokal förankring vill vi hjälpa företag och organisationer med kompetent och välmotiverad personal. Wikan har kontor på 15 orter i Sverige, omsätter ca 450 Msek och har omkring 1000 anställda. Läs mer på www.wikan.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Andersson
0381-480 951
Elof Jansson
044-590 65 04
Lars Berntsson
044-5906505
Dan Samuelsson
044-590 65 01
Stefan Johansson
0417-77 99 81
Petter Bengtsson
0417-77 99 83
Catharina Holgersson
0417-77 99 82
Stefan Johansson
0417-779981
Andreas Håkansson
044-590 65 07
Petter Bengtsson
0417-779983

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Wikan Personal AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 oktober 2023
  • Ansök senast: 21 november 2023

Besöksadress

Järnvägsgatan 2
None

Postadress

Götgatan 1
Kristianstad, 29133

Liknande jobb


26 april 2024