Folkhälso- och trygghetsstrateg

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 38 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3 000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningens uppdrag är att bidra till positiva förändringar för människor i utsatta situationer. Förvaltningen har ungefär 180 medarbetare som ger råd, stöd och insatser till människor i alla åldrar. Verksamheten har en väl utvecklad öppenvård för barn, unga och vuxna samt egna hvb-verksamheter. Förvaltningen har en tydlig inriktning på insatser i närmiljön, samverkan med professionella och privata nätverk med brukaren i fokus.

Inom förvaltningens ansvarsområde finns även samordningsansvaret för kommunens drogförebyggande arbete, folkhälso- och trygghetsfrågor samt handläggning av serveringstillstånd.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen söker nu en folkhälso- och trygghetsstrateg som ska samordna det folkhälso- och trygghetsskapande arbetet inom kommunen. Tjänsten är placerad vid individ- och familjeomsorgsförvaltningens administrativa enhet, och ska i hög grad samarbeta med andra kommunala verksamheter och aktörer inom området.

Att främja invånarnas folkhälsa och trygghet är ett led i arbetet för ett hållbart Sandviken. För att uppnå en hållbar utveckling i Sandviken behöver kommuninvånare i alla åldrar oavsett kön, social och etnisk bakgrund i alla delar av kommunen känna sig trygga och ha en god hälsa. Både folkhälsa och trygghet har betydelse för invånarnas möjligheter att vara aktiva på arbetsmarknaden, klara sig bra i skolan, vara friska och må bra, samt ha förtroende för varandra och demokratin.

ARBETSUPPGIFTER
Folkhälso- och trygghetsstrategens arbetsuppgifter innebär att planera, samordna, driva, utveckla och utvärdera det övergripande folkhälso- och trygghetsarbetet samt att tillsammans med andra offentliga, ideella och kommersiella aktörer utveckla och samordna kommunens arbete. Uppdraget innebär att arbeta utifrån nationella, regionala och lokala styrdokument.

Samordningen och utvecklingen av det folkhälso- och trygghetsskapande arbetet sker i nära samarbete med drogsamordnare och alkoholhandläggare samt övriga kommunala förvaltningar och andra aktörer inom området.

I arbetsuppgifterna ingår att omvärldsbevaka området hållbar samhällsutveckling, folkhälsofrågor, trygghetsfrågor och brottsprevention samt överföra och omsätta erfarenheter och kunskaper till strategier för ett lokalt, konkret och långsiktigt arbete. I arbetet ingår att påverka och ge stöd till berörda kommunala förvaltningar att tillämpa dessa strategier för att åstadkomma verksamhets- och samhällsutveckling. Du förväntas att utifrån en stor informationsmängd sammanställa och analysera material som kan komma att utgöra beslutsunderlag. Uppdraget inkluderar att initiera insatser för att mobilisera åtgärder och resurser riktade mot specifika grupper eller områden som antas riskera att utveckla en problematik. Du kommer att genomföra informationsinsatser i syfte att ge en god kunskap beträffande folkhälso- och trygghetsfrågor i kommunen samt medborgardialoger för att tillvarata olika målgruppers synpunkter och behov.

KVALIFIKATIONER
Vi söker Dig som har en högskoleutbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap, socialt arbete eller folkhälsovetenskap.
Du har god kunskap om och erfarenhet av strategiskt folkhälso- och/eller trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete och kan omsätta teoretisk kunskap till praktiskt arbete. En förutsättning för arbetet är även att ha god samhällsorientering och kunskap om kommunal organisation. Du har hög kompetens i att kunna mobilisera och motivera människor till gemensamma insatser och Du är intresserad av metodutveckling och samordning.

För att nå ett gott resultat behöver du vara självständig, ha initiativförmåga och handlingskraft. Du har god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Kunskaper om och erfarenhet av statistik- och enkätverktyg är meriterande.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


28 november 2023