Fora rekryterar ITIL Problem manager

Arbetsbeskrivning

Fora är mitt i ett omfattande förändringsarbete med satsningar på kundmötet och service, digitalisering, arbetsprocesser och arbetsmiljö. Att vara en del av en förändringsresa är utmanande och ger bra erfarenheter.

Ansvar och arbetsuppgifter

ITIL Problem manager ansvarar för att hantera ITSM processerna enligt Foras modell vilka baseras på ITIL best practices. Du bör ha god kännedom om ITSM utöver ITIL management processerna.

Problem managerns uppdrag är att genom standardiserade procedurer och metoder (ITIL v3) säkerställa att Fora har kontroll och kunskap om kända problem samt vilka risker dessa är förknippade med. Du ansvarar även för att identifiera nya problems och säkerställa att dessa dokumenteras enligt rutin och hantera i förhållande till övriga kända problem. I rollen ingår även ansvar för att kontinuerligt förbättra processen samt följa upp hur den praktiskt efterlevs i hela organisationen.

Du kommer att tillhöra IT-området som idag består av ca 40 personer och rapportera till avdelningschefen för IT drift och infrastruktur.

Arbetsuppgifter

• Bibehålla och kontinuerligt förbättra processeffektiviteten (kvalité och kostnad), processprestandan (genomströmning) samt processårbarhet (säkerhet) för problemprocessen
• Koordinerar och hanterar processerna inom organisationen samt mot externa leverantörer för att säkerställa leverans enligt överenskomna OLA:er/SLA.er
• En koordinerande roll för att säkra att kända problem kommuniceras till rätt forum samt hanteras enligt överenskommelser
• Sammankallar och leder beslutande och rådgivande möten
• Eskalerar risker enligt definierat arbetssätt
• Ansvara för en ständigt uppdaterad sammanställning över samtliga kända problem
• Riskbedöma samtliga kända problem utifrån framtagen metodik
• Fokuserar på att förstå och förmedla affärskrav och risker som problemen innebär
• Säkerställer leverans enligt förväntan på tid, kostnad och kvalité
• Följer upp arbetsinsatser kopplade till processerna
• Sammanställer, dokumenterar och rapporterar statistik kopplad till processerna (KPI:er, SLA)
• Ansvara för utbildning av processen på Fora
• Ta fram och underhålla kommunikationsmaterial, rutiner och mallar/verktyg för att stödja praktiskt arbete i processerna
• Tillsammans med övriga ITIL processledare i processrådet, koordinera arbetet för att maximera processernas gemensamma verkningsgrad

 

Erfarenhet

För att lyckas i din roll har du har en relevant akademisk examen, du är certifierad på ITIL v3, och har erfarenhet av Incident & Problem management, Change och Release management samt Configuration management.  Det är även meriterande om du har erfarenhet av projektledning, personalledning och förändringsledning.

Personliga egenskaper

På Fora sätter vi stort värde på personlighet. För att axla rollen som ITIL Problem Manager är du:

• har bra ledaregenskaper
• strukturerad
• initiativtagande
• god kommunikativ förmåga

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Fora med Ajilon. Har du några frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Annica Karlsen 08- 598 981 33. Välkommen med din ansökan så snart som möjligt då urval och intervjuer sker löpande.

Fackliga representanter är Judith Mahari FTF, telefon: 08-787 4097 och Risto Bengtsson SACO, telefon: 08-787 4609.

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda. Vi administrerar kollektivavtalade försäkringar och andra trygghetslösningar som cirka 4 miljoner anställda omfattas av via sin anställning. Varje år förmedlar vi drygt 15 miljarder kronor i premier och avgifter från 210 000 företag till ett 40-tal försäkringsbolag, stiftelser och fonder. Vi ägs till lika delar av Svenskt Näringsliv och LO. Hos oss arbetar ca 180 anställda i trevliga lokaler i Stockholms innerstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulrika Tjärnkvist
08-587 812 12
Annica Karlsen
08-598 981 33
Seniorkonsult Ulrika Tjärnkvist

Åsa

Åsa Söderberg
073-6848972
Åsa Söderberg

Annica Karlsen
08-598 981 33
Seniorkonsult Ulrika Tjärnkvist
08-58751212
Senior Advisor Lena Ehrman

Staffan Heidenberg

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ajilon Executive Search Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 4 augusti 2015

Besöksadress

Hamngatan 13
None

Postadress

Hamngatan 13
Stockholm, 11146

Liknande jobb


8 maj 2024

Projektledare

Projektledare

8 maj 2024