OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda, professionella möten med invånare, brukare och kunder.
I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.
Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!
Arbetsmarknads- och familjeförvaltningens verksamhet omfattar arbetsmarknad, socialtjänst, överförmyndarkontor samt vuxenutbildning. Målet med verksamheten är att skapa förutsättningar för att tillgodose flickor och pojkars, kvinnor och mäns rätt till arbete, egen försörjning, social trygghet aktivt deltagande och påverkan i samhället.
För att kunna fokusera på att utveckla de sociala förutsättningarna för invånarna i Eskilstuna har kommunfullmäktige beslutat om att en socialnämnd inrättas från 2015. Under sommaren inrättas en socialförvaltning.
Vuxen och beroendeenheten arbetar med människor som har beroendeproblematik och psykisk problematik. Varje individs specifika behov kartläggs och utreds. Målet för verksamheten är att tillgodose behovet av vård och sociala tjänster. Vuxen och beroendeenheten består av två arbetsplatser, varav en är placerad på Nygatan 26 och en på Beroendecentrum Mälarsjukhuset. Beroendecentrum delar lokal med Landstingspersonal med vilka de har ett tätt samarbete.
Vi söker nu en socialsekreterare för ett föräldravikariat med utgångspunkt på Nygatan 26
ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett meningsfullt arbete och göra skillnad på riktigt? Brinner du för individer med missbruk och psykisk problematik? Då ska du söka till Vuxen och beroendeenheten!
Som socialsekreterare på Nygatan 26 arbetar du dagligen med att utreda, bedöma och besluta ärenden enligt SoL och LVM och möter vuxna brukare med missbruk och psykisk problematik. Arbetet innebär stort brukarfokus. I mötet med brukaren arbetar du utifrån metoden ASI där en kartläggning av brukarens livsområden utförs och i samtalen använder du samtalsmetodiken MI.
Arbetet innebär mycket samverkan med både interna och externa utförare så som kriminalvård, Landsting, psykiatri, annan sjukvård samt våra egna resursenheter, likväl stort brukarfokus med tillkommande anhörigkontakt.
Som stöd i det dagliga arbetet har du nära till kollegor och Teamledare, arbetet kräver annars hög grad av självständighet och eget ansvar. Du använder dator dagligen i arbetet och i arbetsuppgifterna ingår även dokumentation som utförs i systemet VIVA.
KVALIFIKATIONER
I första hand söker vi dig med socionomexamen. Har du beteendevetenskaplig examen är det positivt att du har riktat din utbildning inom området missbruk och rehabilitering samt har avklarat kurser inom juridik.
Du som söker har erfarenhet av myndighetsutövning sedan tidigare och är gärna väl förtrogen med socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av missbrukare (LVM) För att trivas i rollen är det viktigt att du har ett intresse för målgruppen, helst har du dokumenterad erfarenhet av brukare med missbruk, och psykisk problematik via arbete eller VFU. Har du dessutom kunskap eller utbildning inom MI och ASI är det positivt men inget krav.
Då dokumentation är en stor del av arbetsuppgifterna behöver du därför kunna uttrycka dig i svenska i både tal och skrift samt ha god datakunskap. Du som söker bör även ha körkort B då du förväntas rycka ut när oplanerade situationer uppstår.
Vi lägger vidare stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Då arbetet innebär nära kontakt med brukare behöver du i dessa möten känna dig trygg i dig själv, vara professionell och ha ett ödmjukt förhållningssätt. Det är även viktigt att du är positiv och trivs med att ta ansvar och arbeta resultatinriktat i nära samarbete med kollegor och samverkansparter. I utredningsarbetet har du förmåga till självständigt arbete och är ansvarstagande. Du är stresstålig och är inte rädd för att anta en utmaning likväl som du arbetar prestigelöst och är öppen för förändringar.
ÖVRIGT
Vi ber dig söka denna tjänst via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan och enkät då de bedöms gentemot andra sökande. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du uppger annonsens referensnummer, 1683.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Till säljare av annonserings- och rekryteringstjänster:
Eskilstuna kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström
Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39