OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Ovanåkers kommun ges du möjlighet att arbeta i en liten organisation med gott arbetsklimat, korta beslutsvägar och nära dina kollegor, chefer och samarbetspartners.
Ovanåkers kommun står inför att starta ett hem för vård och boende för ensamkommande barn och ungdomar 16-17 år, varför vi nu söker en föreståndare, en socialsekreterare samt en assistent till detta. Uppdraget erbjuder goda förutsättningar för ett gränsöverskridande arbete som är både inspirerande och kompetensutvecklande.
Arbetsuppgifter:
Som föreståndare kommer du att vara ansvarig för kommunens hem för vård och boende för ensamkommande barn och ungdomar och dess verksamhet. Din första arbetsuppgift blir initialt att vara delaktig i uppbyggnaden av, samt utreda, planera och organisera, en fungerande verksamhet för mottagning, samordning och boende för ensamkommande barn. Du kommer att ha ett operativt ansvar för verksamhet, personal, arbetsmiljö och ekonomi. Tillsammans med din personal, kommer du sedan att leda och utveckla verksamheten utifrån behov och uppsatta mål. En viktig uppgift blir att se till att verksamheten bedrivs på ett sådant sätt att barn och ungdomar ges goda förutsättningar att integreras i samhället där samarbete med skola, socialtjänst, arbetsliv och föreningsliv prioriteras.
Kvalifikationer:
Vi söker dig som har lämplig högskoleutbildning och erfarenhet av att arbeta med den aktuella målgruppen. Du skall ha goda kunskaper om lagstiftning inom området samt kunskaper om arbetsrätt. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbetsledande funktion samt kompetens och erfarenhet av migration och asylprocessen. Du visar intresse för ensamkommande barns situation och har ett genuint intresse av att arbeta med utsatta människor, uppmuntra och entusiasmera. Vidare har du förmåga att samarbeta, skapa och bevara förtroendefulla relationer samt sätta gränser. Du tar stort eget ansvar, har god kommunikativ förmåga och är en strukturerad person. Detta innebär att du planerar ditt arbete i förväg och organiserar och prioriterar aktiviteter effektivt. Uppdraget innebär vidare att leda, följa upp, ge återkoppling samt se och bekräfta medarbetarna. Du är serviceinriktad och kan ta egna initiativ och har en vilja att se möjligheter i det vardagliga arbetet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet där samarbetsförmåga, flexibilitet och god organisationsförmåga är viktiga egenskaper. Avslutningsvis har du en kulturell ödmjukhet och förståelse för komplexiteten i mötet mellan olika kulturer.
Körkort och datorvana erfordras och du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Andra språkkunskaper är meriterande men du bör behärska engelska i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Enligt lag (2007:171) om registerkontroll av personal vid HVB- hem måste vi utan undantag kontrollera om personen finns i belastnings- eller misstankeregistret innan de vi personal till ovanstående tjänster. Utdrag ur polisens belastnings- och misstankeregister är därför ett krav.
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetschef Monica Liljemark
0271-570 00
Vision Ann-Christin Herrdahl
0271-570 00
Enhetschef Öppenvård Ann-Christin Herrdahl
0271-570 00
Enhetschef Marita Lindsmyr
0271-571 13
Arbetsterapeut Åsa Eriksson
0271-571 44
Arbetsterapeut Torun Eliasson
0271-570 58
Verksamhetschef Urban Sundström
0271-570 00
MAS Maria Larsson
0271-570 00
Vårdförbundet Ann Tigerstrand
0271-570 00
Verksamhetschef IFO Monica Liljemark
0271-570 00