Försäkringshandläggare, förmånen ersättning för riskgrupper i Kristianstad

Försäkringshandläggare, förmånen ersättning för riskgrupper i Kristianstad

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Under förutsättning att regeringen fattar beslut om att införa en tillfällig förmån, ”ersättning för riskgrupper”, med anledning av Covid 19, söker vi nu försäkringshandläggare som ska ansvara för handläggning och fatta beslut kring denna ersättning.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

I arbetet ansvarar du för att göra ett stort antal kortare utredningar, du fattar, utifrån gällande regelverk beslut om dagersättning. Arbetet sker enligt en given process med stöd av vägledande dokument.

Utifrån ansökan samt läkarintyg ska du fatta beslut om rätten till ersättning samt ansvara för att rätt ersättning betalas ut. Vid behov tar du kontakt med den enskilde och sjukvården via telefon i första hand. Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. I arbetet är det viktigt att vara noggrann med journalanteckningar och ha en god struktur i arbetet som sker uteslutande med dator som verktyg.

Det är avgörande för uppdraget att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om ersättning blir rättssäkra och att rätt information lämnas. Du ansvarar för att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om.

Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av chef för att för att ha rätt förutsättningar att utföra arbetsuppgifterna.

Vi söker dig som:


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• har god administrativ vana
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor

Det är meriterande om du:


• har examen för högskola/universitet företrädesvis inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller liknande
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har erfarenhet av kundmöte via telefon
• har erfarenhet av god samarbetsförmåga och är van att arbeta i team

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

 

Övrigt
Vi söker ett antal tidsbegränsade tjänster, heltid 6 månader, med tillträde enligt överenskommelse. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.


Kontakt
HR-specialist: Bogumila Dragon, tel 010-112 15 63 samt Maria Esplund, 010-112 15 62 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Johanna Ryderling, tel 010-119 76 22, Saco-S: Jeton Abazi, tel 010-118 32 37, Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 3 juli 2020. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 4 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 juni 2020
  • Ansök senast: 3 juli 2020

Liknande jobb