Försäkringshandläggare inom Återkrav i Östersund

Försäkringshandläggare inom Återkrav i Östersund

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt skriftligen och via telefon. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk.

När du arbetar med återkrav möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder och därför kan bli återbetalningsskyldiga. Du ansvarar självständigt för hela utredningen från konstaterad felaktig utbetalning till fastställt beslut. Din utredning utgår utifrån gällande regelverk, vilket kräver rättssäkerhet och objektiv bedömning.

I förekommande fall förmedlar du negativa beslut till personer som befinner sig i en ekonomiskt svår situation. I ditt arbete har du kontakt med andra externa samarbetspartners såsom arbetsgivare och andra myndigheter. Du bidrar till ständiga förbättringar och att utveckla verksamheten mot Försäkringskassans målbild. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Området återkrav finns på 6 olika orter i landet och nu söker vi förstärkning till våra 2 enheter i Östersund, du kommer att ingå i ett team. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare.

Vi söker dig som:


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad och har ett gott bemötande
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och förtroendeingivande
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• har arbetat med handläggning i en likvärdig roll och självständigt fattat beslut som påverkar individer, gärna på myndighet
• har en god analytisk förmåga, gör kloka avvägningar och har ett gott omdöme

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
Ett antal tillsvidareanställningar, heltid, med tillträde i mars 2021 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontakt
Chef: Marja Wittenström, tel 010-113 70 80 eller Anette Larsson, tel 010-118 85 30 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Svanedal, tel 010-111 37 53. (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Thomas Blomgren, 010-118 82 23, Saco-S: Joakim Larsson, tel 010-118 87 54.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 december 2020. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 13 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2020
  • Ansök senast: 6 december 2020

Liknande jobb