Försäkringshandläggare inom bostadsbidrag i Skellefteå

Försäkringshandläggare inom bostadsbidrag i Skellefteå

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Vi på bostadsbidrag är i ett spännande utvecklingsskede. Du som kommer att jobba hos oss trivs med att jobba mot uppsatta mål tillsammans i ett team. Vi är en politisk styrd verksamhet vilket innebär en ständigt föränderlig vardag. Vi erbjuder en modern arbetsplats i nyrenoverade lokaler i centrala Skellefteå. På fk.se/jobbahososs kan du läsa om de förmåner vi som arbetsgivare kan erbjuda dig.

Handläggning, kundmöte och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Bostadsbidraget vänder sig till barnfamiljer och ungdomar mellan 18-28 år. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk och i viss mån även återkravshandläggning. Du handlägger och fattar beslut om bostadsbidragets storlek utifrån uppgifter om inkomst, familj- och boendesituation. Kontakten sker både i telefon och i skrift där vi sätter stort värde i ett gott kundbemötande.

I dina arbetsuppgifter ingår administrativ handläggning och schemalagt arbete i kundtjänsttelefoni där du besvarar både allmänna och ärendespecifika frågor, ger support i våra självbetjäningstjänster samt hanterar ärenden löpande. Du har också viss kontakt med bland annat andra myndigheter, socialtjänst, banker och fastighetsbolag.

Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har god datorvana och teknisk trygghet.

Det är meriterande om du


• har yrkeserfarenhet av kundmöten i en tempofylld IT-miljö
• har erfarenhet av att arbeta med att fatta beslut som påverkar individer
• har erfarenhet av att arbeta med dator och telefon som arbetsverktyg inom exempelvis service eller kundtjänst
• har god förmåga att ta till dig information utifrån gällande regelverk
• är flexibel och har lätt att hantera förändring
• har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet. 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Jennie Lindström tfn 010-118 74 96 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Carin-Maria Dahlberg, tfn 010-113 10 47 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Ann-Sofie Lundström, tfn 010-118 75 02. Saco-S: Daria Memetovic, tfn 010-118 40 78. Seko: Johanna Grundström, tfn 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 25 juni 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 juni 2023
  • Ansök senast: 25 juni 2023

Liknande jobb