Försäkringshandläggare inom Bostadsbidrag i Sundsvall

Försäkringshandläggare inom Bostadsbidrag i Sundsvall

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger den sökande förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att guida den sökande till våra digitala tjänster.

När du arbetar med bostadsbidrag möter du personer mellan 18-29 år som behöver hjälp med sin boendekostnad och/eller föräldrar som behöver stöd som barnfamilj. Varje person har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet utreder och bedömer du en mängd information, exempelvis inkomst, familj- och boendesituation, för att självständigt fatta beslut om ersättning. De beslut du fattar är antingen preliminära eller slutliga vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som personen har fått bidrag för. Det kan leda till att personen får ett återkrav. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är serviceorienterad
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du


• är kvalitetsmedveten och van vid mål-och resultatstyrning
• har yrkeserfarenhet av kundmöten i en tempofylld IT-miljö
• har god förmåga att ta till dig information utifrån gällande regelverk
• har god pedagogisk förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• är flexibel och har lätt att hantera förändring
• har erfarenhet av att arbeta med telefon som verktyg
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• har förmåga att bemöta människor i svåra situationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt 

Ett antal tjänster, tillsvidare heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner 

Chef: Anders Hagvall, tfn 010-111 91 93. (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, emil.jarengrim@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Zsofia Söderberg, tfn 076-7699842 för Saco-S: Louise Henriksson, louise.henriksson@forsakringskassan.se och för Seko: Johanna Grundström, f.seko@forsakringskassan.se 

Ansökan 

Välkommen med din ansökan senast den 5 juli 2020.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 juni 2020
  • Ansök senast: 5 juli 2020

Liknande jobb