Försäkringshandläggare inom Bostadsbidrag i Västerås

Försäkringshandläggare inom Bostadsbidrag i Västerås

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att guida våra kunder till våra digitala tjänster.

När du arbetar med bostadsbidrag möter du personer mellan 18-29 år som behöver hjälp med sin boendekostnad och/eller föräldrar som behöver stöd som barnfamilj. Varje person har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar av familje- och boendesituationen samt att du beräknar och fattar beslut om ersättning och i viss mån även återkravshandläggning. De beslut du fattar är antingen preliminära eller slutliga vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som personen har fått bidrag för. Ibland sker samtal med hjälp av någon annan som företräder ersättningsmottagaren. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.

Vi söker dig som:


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i flera parallella IT-system
• har erfarenhet av att arbeta med telefon som huvudsakligt verktyg
• har arbetat teambaserat
• är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
• är flexibel och har lätt för att hantera förändring
• har en god pedagogisk förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare heltid, med tillträde 1 mars 2021 eller enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. 

Kontaktpersoner
Chef: Camilla Lundberg Swärd, 010-111 88 41 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sarah Isaksson, 010-112 23 14 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Therese Plantin, 010-119 22 35, för Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55 och för Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27 december 2020.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 10 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 december 2020
  • Ansök senast: 27 december 2020

Liknande jobb