Försäkringshandläggare inom internationell Vård i Visby

Försäkringshandläggare inom internationell Vård i Visby

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individerna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

I arbetet med internationell vård stödjer du människor att tillvarata sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter gällande vårdförmåner i Sverige och andra EU/EES länder eller länder som Sverige har konventioner med. Som handläggare ska du inhämta och ge relevant information till de individer som ansöker om rätt till vårdförmåner i eller utanför Sverige. I din handläggning har du kontakt med svenska regioner, andra länders förbindelseorgan och privatpersoner. Vårdsystemen och den nationella lagstiftningen i de olika länderna skiljer sig mycket åt från varandra. Du kommer ofta möta andra språk i både tal och skrift samt vägleda människor i de självbetjäningstjänster som är tillämpliga i olika situationer. Kontakterna sker både via telefon och i skrift. Du arbetar efter arbetsprocesser som bidrar till rättssäker tillämpning och effektiv handläggning.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har mycket goda kunskaper i svenska och engelska

 Det är meriterande om du: 


• har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper i ytterligare ett språk förutom svenska och engelska
• har kunskaper om rätt till vårdförmåner enligt nationell lagstiftning

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde i november eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Marie Johansson, 010-111 27 61 & Lennart Larsson, 010- 112 07 87 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Alm, 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Lars Magnor, 010- 111 53 85, Saco-S: Camilla Leveau, 010- 111 50 13 och Seko: Fredrik Bruhn, 010- 111 86 29.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 15 augusti 2021.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 10 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 juli 2021
  • Ansök senast: 15 augusti 2021

Liknande jobb