Försäkringshandläggare till kontroll inom föräldraförsäkringen, Skellefteå

Försäkringshandläggare till kontroll inom föräldraförsäkringen, Skellefteå

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att utreda och handlägga ansökningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen ska grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet oftast sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden där frånvaro behöver utredas mot arbetsgivare och barnomsorg innan beslut kan fattas. Din handläggning är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket. Arbetet utförs självständigt, men med stöd av ett aktivt teamarbete både inom och mellan teamen. Hos oss arbetar vi nära varandra och har en bra laganda där glädje, utveckling och framåtanda står i fokus.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är resultatinriktad och vill nå satta mål
• har god kommunikativ förmåga och känner trygghet i att kommunicera på såväl svenska som engelska
• har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
• har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
• har erfarenhet av att ha fattat självständiga beslut i arbetet som påverkar andra individer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Emma Bygdemark 010-111 69 35, emma.bygdemark@forsakringskassan.se eller Therese Lindfors 010-118 75 04, therese.lindfors@forsakringskassan.se (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, emil.jarengrim@fk.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Jenny Lundberg tel 010-118 75 09, Saco-S: Magnus Willing tel 010-111 29 45, Seko: Fredrik Bruhn 010–111 86 29 

Ansökan 

Välkommen med din ansökan senast den 3 januari 2020. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.


Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 december 2020
  • Ansök senast: 3 januari 2021

Liknande jobb


28 april 2021