Försäkringshandläggare till Omprövningen i Göteborg

Försäkringshandläggare till Omprövningen i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.


Arbetsuppgifter och ansvar
Arbetet innebär handläggning med inriktning på omprövning och överklagande. Som försäkringshandläggare på omprövningsenheten är du den första som tar emot våra medborgares begäran om omprövning. Vi följer en process när vi arbetar, och som försäkringshandläggare hanterar du den första delen i ett ärende och förbereder därmed ärendet inför omprövning av sakfrågan.

Du läser igenom alla handlingar för att identifiera det som behöver hanteras och prioriteras. Begäran om omprövning kan komma in till myndigheten på olika sätt och du arbetar därmed i flera kanaler. Du arbetar också med den formella prövningen vilket innebär att du kontrollerar de formkrav som ställs på en begäran om omprövning. I rollen ingår därmed att fatta beslut. Utöver hantering av omprövningar hanterar du också överklagan som ska skickas till domstol.
I ditt daglig arbete hanterar du även kundsamtal samt samtal med kollegor i organisationen och även externa aktörer. Internt samarbetar du med omprövare och stödfunktioner som processförare och specialister.
Som Försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• har god samarbetsförmåga
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av handläggning och/eller administration, gärna på Försäkringskassan
• har kunskap i förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess och socialförsäkringsbalken
• är van vid att läsa och prioritera en stor mängd text

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.



Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde i januari 2023. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.



Kontakt
Chef: Frida Sikberger, 010-119 46 13 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Mikael Dewrang 010-113 10 44 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Lena Svelander, 010-113 91 42, Saco-S: Anja Johansson, 010-111 61 87 och Seko: Johanna Grundström 010-115 30 44.



Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 oktober 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 oktober 2022
  • Ansök senast: 19 oktober 2022

Liknande jobb


20 mars 2024