Försäkringsutredare inom Kontroll i Umeå

Försäkringsutredare inom Kontroll i Umeå

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Kontroll ligger inom avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor som har i uppdrag att driva utvecklingen av Försäkringskassans gemensamma kvalitet, hålla ihop myndighetens gemensamma försäkringsfrågor och skapa förutsättningar för organisatoriskt lärande. Avdelningen har sex olika verksamhetsområden: kontroll, rättsligt stöd, betalning och återbetalning, försäkringstillhörighet och omprövning, kundmöte och sjukpenninggrundande inkomst.

Kontroll har verksamhet på 10 enheter från Malmö i söder till Umeå i norr och vi är ca 250 årsarbetare som arbetar med kontrollutredningar.

Kontrollutredningsverksamhetens huvudsakliga uppdrag är att motverka bidragsbrott. Du kommer att ingå i ett team med andra försäkringsutredare som tillsammans har kompetens att utreda olika förmåner på Försäkringskassan.

Kontrollutredningar, teamarbete och samverkan
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som Försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

När du arbetar med kontroll möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder. Du genomför kontroller som medverkar till att rätt ersättning betalas ut. I de fall ersättning betalats ut felaktigt ska du också ta ställning till om polisanmälan ska göras. Du har ibland personliga möten bland annat vid hem- och arbetsplatsbesök. Du samarbetar med bland annat Polismyndigheten, Skatteverket, Inspektionen för vård och omsorg, kommuner och Kronofogdemyndigheten.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som:


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana.

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• har erfarenhet av att driva utredningar effektivt både självständigt och i team
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
1-2 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap.  I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontakt
Chef: Camilla Säfvenberg, tel 010-111 54 47(för frågor om tjänsten). HR-specialist: Julia Dahlgren, tel 010-113 80 82  (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Rebecka Bjuhr, tel 010-111 33 84, Saco-S: Narcisa Karahmetovic, tel 010-111 98 49 och Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 maj 2023
  • Ansök senast: 25 maj 2023

Liknande jobb


20 mars 2024