Försäkringsutredare inom närståendepenning i Stockholm

Försäkringsutredare inom närståendepenning i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Som medarbetare inom närståendepenning tillhör du en sammansvetsad arbetsgrupp med runt 20 medarbetare. Som en del av en nationell förmån får du stor möjlighet att forma och påverka ditt arbete. Vi söker dig som är handlingskraftig, vill tänka nytt och trivs med eget ansvar.

Utredningar, analyser och teamarbete
Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och självständigt fatta rättssäkra beslut om olika förmåner inom Funktionsnedsättning. Arbetet innebär att göra utredningar och analyser av olika underlag t ex läkarintyg och du ansvarar för att rätt ersättning betalas ut i rätt tid. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården, vilket sker skriftligen eller via telefon. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. I ditt arbete ingår även att fatta beslut om sjukpenninggrundande inkomst (SGI) samt att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning. Du har kontakt med personer som har en nära anhörig som är svårt sjuk och som därför behöver avstå från arbete eller annan sysselsättning.

Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist och försäkringsmedicinsk rådgivare. Eftersom du som försäkringsutredare hanterar sekretessbelagda uppgifter ställs det höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som:


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet.

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontakt
Chef: Elisabet Fatahi Tentak, 010-111 22 38 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maria Lindberg, 010-113 97 43 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Ulrica Larsgren, 010-111 47 03 eller Anu Lappalainen, 010-112 86 03, Saco-S: Malin Jonsson, 010-111 73 54 och Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 9 maj 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 april 2023
  • Ansök senast: 9 maj 2023

Liknande jobb


20 mars 2024