Försäljnings- och Marknadschef

Försäljnings- och Marknadschef

Arbetsbeskrivning

Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater.



För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:

Vår verksamhet växer och nu behöver vi en ledare till vår försäljnings- och marknadsavdelning!

Om rollen

I rollen som Försäljnings- och Marknadschef rapporterar du direkt till företagets VD, Sandra Lindström och leder ett team bestående av en marknadsansvarig, en produktansvarig och i dagsläget 8 säljare fördelade inom olika segment och distrikt: fastighet, lantbruk, industri, sjöfart, partnerförsäljning och export.

Det totala teamet på Anolytech är ca. 25 personer och förutom den kommersiella organisationen finns en ungefär lika stor teknisk organisation där utveckling, produktion och serviceteam ingår.

En viktig del av rollen är ledarskapet där du behöver skapa planer, sätta riktning och mål, ge energi, skapa motivation och leverans. Att du själv har stor affärsförståelse och är van vid att skapa försäljning och affärer är viktigt, liksom att du är en inspirerande, gärna lite påhittig, ledare. Du behöver ha jobbat med försäljning, men skall även kunna leda och utveckla en erfaren marknadsansvarig medarbetare.

Då vi säljer en teknisk produkt är det en fördel om du har viss teknisk förståelse. Du behöver också vara van vid att sälja kundanpassade lösningar.

Det här är en dynamisk roll där du kombinerar strategi, försäljning, uppföljning, affärsutveckling och ledarskap för att driva lönsam tillväxt och hitta nya vägar framåt!

Exempel på arbetsuppgifter:

Strategi & affärsutveckling

Ta fram och implementera en försäljningsstrategi för att öka omsättning och lönsamhet

Identifiera nya affärsmöjligheter, kundsegment och marknader för tillväxt

Sätta, följa upp och kontinuerligt utveckla försäljningsmål och KPI:er

Arbeta med långsiktig affärsutveckling för att stärka företagets marknadsposition


Försäljning, kundrelationer & nya vägar framåt

Leda och utveckla försäljning via både direkta kunder och partners/återförsäljare

Stötta säljteamet i komplexa affärer och delta i kundmöten vid behov

Driva vissa egna affärer, särskilt större eller strategiskt viktiga affärer

Proaktivt söka nya marknadsmöjligheter och kreativa lösningar för att öka försäljningen

Utveckla och förbättra företagets säljprocesser och strategier för att nå nya kunder


Ledarskap & teamutveckling

Leda, coacha och utveckla säljteamet för att maximera prestation och motivation

Stötta och utveckla marknadsavdelningen (1 person) för att säkerställa effektiv marknadsföring

Skapa en stark säljkultur med hög energi, målfokus och lösningsorienterat tänk

Arbeta med kontinuerlig kompetensutveckling för säljteamet för att öka effektivitet och försäljningsresultat


Marknadsföring & leadgenerering

Säkerställa att marknadsföringsinsatser genererar kvalitativa leads till säljteamet

Utveckla företagets digitala marknadsföring, varumärke och kommunikation

Skapa och driva kampanjer, event och andra marknadsaktiviteter för att stötta försäljningen

Hitta nya marknadsföringskanaler och metoder för att attrahera fler kunder


Uppföljning, analys & ständiga förbättringar

Löpande följa upp försäljningsresultat, analysera data och identifiera förbättringsområden

Skapa rapporter och prognoser för att säkerställa att företaget når sina affärsmål

Identifiera och implementera nya metoder och verktyg för att effektivisera försäljning och marknadsföring

Ta fram och genomföra åtgärdsplaner vid behov för att optimera prestation och lönsamhet


Budget, ekonomi & resultatuppföljning

Ansvara för försäljnings- och marknadsbudget samt säkerställa god lönsamhet

Arbeta med prissättning och affärsmodeller för att förbättra marginaler och intäktsströmmar

Optimera resursanvändning för att maximera försäljningseffektivitet och ROI


Operativt & hands-on arbete

Vara flexibel och ta egna affärer när det behövs

Följa med säljare på kundmöten för att stötta och utveckla deras arbete

Delta i förbättringsarbete av interna processer inom sälj och marknad



Vem är du?

Kompetenser och erfarenhet

Krav:

Vi ser gärna att du har relevant eftergymnasial utbildning

Erfarenhet av att leda och coacha erfarna säljare samt att arbeta med situationsanpassat ledarskap

Erfarenhet av att leda och utveckla en marknadsfunktion

Förståelse för affärsmodeller, prissättning och marginaler

Förmåga att följa upp försäljningsresultat, analysera data och identifiera förbättringsområden

Förståelse för både direktförsäljning och att arbeta via partners/återförsäljare

Förmåga att analysera marknadstrender och identifiera nya affärsmöjligheter


Meriterande:

Erfarenhet av att sälja kundanpassade tekniska lösningar, gärna inom teknik och vatten

Egen erfarenhet av digital marknadsföring, lead generering och varumärkesstrategi

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Meet a Groups kund
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 mars 2025
  • Ansök senast: 19 mars 2025

Liknande jobb


22 augusti 2010

30 mars 2020

12 februari 2010

Bolagschef till Hogia Redovisning och Revision

11 mars 2010