Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifter
En gynnsam interaktion mellan fordon (tåg) och spår är avgörande för hur väl spårtrafik, från tung godstrafik till snabb passagerartrafik, kan genomföras.
Viktiga aspekter är säkerhet, åkkomfort och åverkan på hjul och räler. I det pågående forskningsprogrammet Europe’s Rail är dessa aspekter grundläggande och detta gäller också aktuell tjänst som forskare. KTH har under lång tid samarbetat med Trafikverket m fl kring samverkan fordon-bana, inte minst i europeiska sammanhang. Du kommer att jobba med projekt där simulering av samverkan fordon-bana, ytterst via hjul-räl interaktionen inklusive traktion och bromsning, är central.
Kvalifikationer
Krav
- Avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara en doktorsexamen.
- Vetenskaplig skicklighet
- Forskningserfarenhet inom fordonsdynamiska simuleringar
- Förmåga att verka för att forskningsresultat kommer till nytta
- Förmåga att informera om forskning och utvecklingsarbete
- Samarbetsförmåga
- Självständighet
Meriterande
- Pedagogisk förmåga
- Kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Bli en del av KTH
KTH formar framtiden genom utbildning, forskning och innovation. Som ett ledande internationellt tekniskt universitet spelar vi en aktiv roll i att driva och medverka i omställningen till ett hållbart samhälle. Här erbjuds du möjligheten att växa och utvecklas på en kreativ och dynamisk arbetsplats med goda arbetsvillkor och förmåner. Jämställdhet, mångfald och lika villkor är en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund som universitet och statlig myndighet.
https://www.kth.se/om/jobba-pa-kth/kth-din-framtida-arbetsplats-1.49050.
Fackliga representanter
Kontaktuppgifter till https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska innehålla:
- CV inklusive relevant yrkeserfarenhet och kunskap.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (CentralEuropean Time/Central European Summer Time).
Om anställningen
Anställningen gäller tidsbegränsat enligt avtal - i upp till 6 mån, med tillträde enligt överenskommelse.
Övrigt
För https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440i samband med rekrytering.
Det kan förekomma att en anställning hos KTH är placerad i säkerhetsklass. Om så är fallet för just denna anställning görs en säkerhetsprövning av sökande i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) efter samtycke. I dessa fall är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd efter säkerhetsprövning.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Univ. lektor Michael Fokine
e-post: mf@laserphysics.kth.se
Prof. Fredrik Laurell
e-post: fl@laserphysics.kth.se
Professor Luca Brandt
E-post: luca@mech.kth.se
Prof. Dan Henningson,
Tel: 08-790 9004, E-post: henning@kth.se
Shervin Bagheri, Universitetslektor
Tel: 08-790 6770, E-post: shervin@mech.kth.se
Professor Per-Lennart Osk Larsson
Telefon: 08-790 7540, E-post: plla@kth.se
Dr Magnus Burman
Tel: 070-549 6450, e-post: mburman@kth.se
Dr Karl Garme
Tel: 070-397 1717, e-post: garme@kth.se
Bengt Lund-Jensen, professor
tel: 08-5537 8179, e-post: blj@kth.se
Fredrik Laurell, professor
tel: 08-553 78153, e-post: flaurell@kth.se