Forskningsadministratör

Forskningsadministratör

Arbetsbeskrivning

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Institutionen för kliniska vetenskaper är jämte fem andra institutioner en del av Sahlgrenska akademin. Här bedrivs forskning och utbildning som sätter människans hälsa och livskvalitet i fokus. Institutionen för kliniska vetenskaper är organiserad i fyra sektioner och 16 olika ämnesområden. Genom ett berikande samarbete med sjukvården och Sahlgrenska Universitetssjukhuset har vi utvecklat samprojekt och mötesplatser som gynnar både vården och forskningen.

Anställningen som forskningsadministratör är på deltid och är kopplad till avdelningen för pediatrik vid Institutionen för kliniska vetenskaper. Forskning och utbildning inom pediatrik sker i nära samarbete med Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Arbetsuppgifter 
Som forskningsadministratör vid avdelningen för pediatrik kommer du i huvudsak att stödja sektionschefen med administrativ service och vara ett praktiskt stöd i dennes myndighetsutövning. I rollen ingår bland annat att självständigt bistå sektionschefen med att skriva formella intyg och yttranden, protokoll, skriva ut diktat och brev, ansökningsformulär, CV, tillskapa ”årshjul” för forskningsaktiviteter och forskningssammanställningar. Vidare ingår att hantera sektionschefens tidsbokningar, bokningar av resor, lokaler för seminarier, konferenser och högtidsdagar, omhänderta gäster och gästforskare samt att uppdatera publikationslistor och ett mindre internt bibliotek med huvudsakligen tidskrifter.  

I arbetet kan även andra arbetsuppgifter förekomma såsom fakturahantering. Anställningens innehåll och förutsättningar kan komma att förändras över tid.

Kvalifikationer 
För anställningen krävs relevant utbildning för arbetsuppgifterna, högskoleutbildning är meriterande. Vidare krävs tidigare erfarenhet av likande arbetsuppgifter, gärna med kunskap om fakturahantering. Andra kvalifikationer är god datorvana och goda kunskaper i Microsoft Office, samt god vana att arbeta i administrativa stödsystem. För arbetet krävs att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Vidare krävs erfarenhet av att skriva ut inspelade diktat och ha en strukturerad dokumenthantering . Erfarenhet av administrativt arbete som chefssekreterare eller juristsekreterare är starkt meriterande, för en bättre förståelse av myndighetsutövningen.

Arbetet ställer krav på att du självständigt kan strukturera, planera och hantera en stor mängd ärenden. Som person är du flexibel men noggrann, serviceinriktad, har en social kompetens och god samarbetsförmåga. Arbetet är periodvis intensivt, vilket ställer krav på förmåga att arbeta under tidspress och att självständigt kunna prioritera mellan arbetsuppgifterna. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställning 
Anställningen är en tidsbegränsad anställning på 50 % i 24 månader med placering vid institutionen för kliniska vetenskaper, pediatrik. Tillträde: Enligt överenskommelse

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta sektionschef, professor Jovanna Dahlgren på telefon: 0766-186737 eller e-post: jovanna.dahlgren@gu.se  

Fackliga organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

Ansökan 
För att söka en anställning vid Göteborgs universitet måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla ett personligt brev med motivering till varför du söker tjänsten och ett CV. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-06-15


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 maj 2022
  • Ansök senast: 15 juni 2022

Postadress

Universitetsplatsen 1
Göteborg, 40530

Liknande jobb


Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

19 februari 2024

26 januari 2024