Forskningsassistent, vägtrafikbuller

Arbetsbeskrivning

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en uppdragsmyndighet med cirka 200 anställda och en årlig omsättning på omkring 200 miljoner kronor. Till enhet Miljö söker vi nu en forskningsassistent/doktorand som ska bedriva forskning om vägytans betydelse för uppkomst av buller och rullmotstånd. Tjänsten är placerad i Linköping.

Enheten har 11 medarbetare som forskar om trafikens miljöeffekter och energianvändning. Du kommer att ha din anställning på VTI och samtidigt antas till forskarutbildning vid Institutionen för byggvetenskap vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm.

Om tjänsten
Målet med tjänsten är att behålla och vidareutveckla kunskapen om hur man utformar och konstruerar, samt sköter drift och underhåll av, vägbeläggningar för att minimera rullmotstånd och uppkomst av buller. Dessutom handlar det om att förbättra möjligheterna att tillämpa funktionsentreprenader.

Du kommer att arbeta i nära samverkan och parallellt med en forskningsassistent/doktorand som är inriktad på forskning om vägytans betydelse för uppkomst och spridning av slitagepartiklar.

Genom att göra fält- och laboratorieförsök samt mäta rullmotstånd och förekomst och emissioner av buller är du med och utvecklar framtidens tekniska lösningar för vägbeläggningar. Du bedriver ditt arbete både i fält, laboratoriemiljö och vid skrivbordet. Du gör mätningar, analyserar data, utvärderar fält- och laboratorieförsök och utför numerisk modellering. I arbetet ingår även att sprida forskningsresultat till olika aktörer och intressenter.

Din profil
Du har en civilingenjörs- eller naturvetarexamen med inriktning mot exempelvis vägteknik eller motsvarande. Du har intresse av såväl mätningar i vägmiljö som laborativa arbetsuppgifter och du gillar att utföra analyser och numerisk modellering.

Om du har erfarenheter från arbete inom vägteknikområdet, särskilt vägbeläggningskonstruktion, är det meriterande. Arbetsuppgifterna kräver förankring i relevant teoribildning och metodik och du ska självständigt kunna sammanställa, analysera och presentera material.

Arbetet innebär många kontakter med olika organisationer inom transportområdet, samarbetspartners och andra forskare. Därför krävs det att du har såväl god organisations- och samarbetsförmåga som goda kunskaper i både svenska och engelska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, din analytiska förmåga och din förmåga att kunna ta egna initiativ och arbeta självständigt.

Förordnandetid
Förordnande meddelas att gälla tills vidare för högst ett år i taget och kommer att prövas löpande varje år. Anställningen förutsätter att du blir antagen till forskarutbildningen vid KTH.

Mer information
Ytterligare information om tjänsten lämnas av forskningschef Kerstin Robertson, 013-20 42 02, eller professor Sigurdur Erlingsson, 013-20 41 23. Fackliga representanter är Åsa Forsman, Saco, och Sara Janhäll, ST, vilka du når via VTI:s växel, 013-20 40 00.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Ansökan
Välkommen med din ansökan inklusive cv, betygskopior och andra handlingar som du önskar åberopa. Märk din ansökan "Forskningsassistent/doktorand Vägtrafikbuller dnr. 2015/0226-3.1" och skicka den till VTI, Personalenheten, 581 95 Linköping, eller per e-post till vti@vti.se.

Sista ansökningsdag är den 18 maj 2015.

Kontaktpersoner på detta företaget

Forskningschef Björn Kalman
013204255 0705124255
Forskningschef Andreas Tapani
013204280
Personalchef Christina Carlson
013-20 42 20 070-618 42 20
Forskningschef Arne Nåbo
031-750 26 17
Forskningschef Andreas Tapani
013 20 42 80

Sammanfattning

Besöksadress

Olaus Magnus väg 35
None

Postadress

None
LINKÖPING, 58195

Liknande jobb


VA-ingenjör

VA-ingenjör

23 september 2022

VA-ingenjör till ett nytt samhällstekniskt gäng

VA-ingenjör till ett nytt samhällstekniskt gäng

20 september 2022

VA-kompetens

VA-kompetens

16 september 2022