Forskningshandläggare

Forskningshandläggare

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.




Forskningsservice är en avdelning med specialister inom extern forskningsfinansiering, forskarutbildning, system för forskningsinformation samt strategiskt och administrativt stöd till forskning.

Vår primära målgrupp är universitetets forskare, och administratörer, samt universitetsledningen och ledning på fakultet och institutioner.

I arbetet med extern forskningsfinansiering är vårt uppdrag att bidra till att öka universitetets intäkter för forskning från svenska och utländska finansieringskällor. Vi arbetar i första hand med ett antal prioriterade forskningsfinansiärer, som EU: s ramprogram, amerikanska statliga finansiärer, Wallenbergstiftelserna, med flera.

Vi arbetar kontinuerligt och strategiskt med att utveckla vår verksamhet och du kommer att bli en del av ett engagerat och kvalificerat team som har verksamhetens behov i fokus.

Arbetsuppgifter

För att möta utmaningarna i Horizon Europe behöver vår forskningsfinansieringsgrupp nu förstärkas och vi välkomnar en ny kollega som kommer att ha ett särskilt fokus på impact.

Som forskningshandläggare blir din arbetsuppgift att ge stöd till universitetets forskare i samband med ansökningar till och projekthantering inom EU:s ramprogram för forskning och innovation.

Du kommer även att arbeta med hur man skriver fram impact i forskningsansökningar och bidra till att driva utvecklingsarbete kring hur vi vid Lunds universitet kan arbeta framgent med frågor som rör impact.

Arbetet präglas av täta kontakter med forskare, forskargrupper, ekonomer, institutioner och forskningsfinansiärer och sker i samverkan med universitetets övriga stödverksamheter. En viktig del av arbetet är att genomföra utbildningsinsatser och workshops.

Kvalifikationer

Krav för anställningen är:

- Vi söker dig som har god förståelse för ”impact”, forskningens genomslag i samhället och hur det integreras i forskningsansökningar.
- Du har universitetsexamen på avancerad nivå och mycket goda kunskaper i engelska och svenska.
- Du har erfarenhet av att arbeta med extern finansiering (forskning/innovation/utveckling).

Meriterande för anställningen är:

- Erfarenhet av egen forskning;
- God och aktuell kunskap om EU:s ramprogram för forskning och innovation
- Arbete med forskningsadministration.
- Erfarenhet av att arbeta som tjänsteman vid myndigheter eller annan offentlig förvaltning

Arbetet förutsätter att du har stark integritet, har ett proaktivt, analytiskt och strukturerat förhållningssätt och är såväl lyhörd som ödmjuk. Du har förmåga att prioritera när arbetsbelastningen är hög. Du trivs med att arbeta serviceorienterat, och fungerar bra såväl i team som självständigt.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

Sektionen Ekonomis huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Detta innebär bl.a. att sektion Ekonomi: ansvarar för universitetets ekonomimodell och redovisningssystem, ger institutionerna stöd i deras dagliga ekonomihantering, kvalitetskontrollerar bokföringen, samordnar bokslutsarbetet, rapporterar till myndigheter, tar fram ekonomiska sammanställningar som behövs för uppföljning och beslutsfattande, ger utbildning och information i ekonomiadministrativa frågor. Sektion Ekonomi ansvarar också för universitetets likviditetshantering, lånehantering, ränteberäkning samt stiftelse- och fondförvaltning. Därutöver bistår sektion Ekonomi universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiv och rationell anskaffning. Avdelningen inköp och upphandling handlägger dessutom anslutningar kring e-fakturering och e-inköp via Lupin, ett system för elektroniskt fakturaflöde och inköp via webb-portal.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kerstin Larsson
+46462227094
Caroline Runéus
+46462227041
Elisabeth Pupp
+46462227116
Cecilia Sjöström
+46462227174
Marie Herner Hällström
+46462220347
Caroline Runéus/ avdelningschef
+46462227041
Susanne Norrman
+46462220755
Richard Stenelo
+46462221466
Carina Jensen
+46462220335
Mona Hansson
046-222 70 27, mona.hansson@pers.lu.se

Sammanfattning

Besöksadress

PARADISGATAN 2
None

Postadress

PARADISGATAN 2
Lund, 22350

Liknande jobb


26 maj 2023

Utbildningshandläggare

Utbildningshandläggare

26 maj 2023

Internationell Koordinator

Internationell Koordinator

24 maj 2023

26 maj 2023