Forskningsingenjör för en testbädd för autonoma uppkopplade fordon

Forskningsingenjör för en testbädd för autonoma uppkopplade fordon

Arbetsbeskrivning

Arbetsuppgifter
Enheten för Mekatronik och Inbyggda styrsystem söker en forskningsingenjör inom området design och verifiering av autonoma fordon och intelligenta transportsystem.

Som forskningsingenjör kommer du att jobba med och stötta ett team som forskar på hur man gör autonoma (självkörande) fordon säkra, bedömer risk, och hur fordonets arkitektur bör konstrueras.

Vårt team står inför en spännande tid som involverar att förbereda en övergång till provkörning av självkörande fordon på allmänna vägar, med en växande uppsättning av industriella partners och projekt.

Positionen som forskningsingenjör för denna position kan sägas motsvara en ingenjörsroll inom programvaru- och systemutveckling.

I din roll som forskningsingenjör kommer du att leda utveckling och koordinering av de aktiviteter som bedrivs för att utveckla KTHs testbädd AD-EYE (http://www.adeye.se).

AD-EYE miljön stödjer forskning och demonstrationer relaterade till autonoma fordon och intelligenta transportsystem (där fordon samarbetar med en ”intelligent” infrastruktur).

Din huvudsakliga uppgift är att jobba med testbäddens utveckling och underhåll, med stöd från relevant expertis inom vår forskargrupp (och externa parter), och på så sätt stärka AD-EYEs förmågor och tillgångar (programvara, hårdvara, metodik/processer).

Du förväntas kunna ta till dig nödvändig kunskap om olika relevanta programvaruverktyg som krävs för simulering, bidra till förslag på lösningar som krävs för att möta forskargruppens behov, och koordinera utvecklingen (inklusive återanvändning av existerande tillgångar/komponenter).

Du kommer att vara ansvarig för underhållet av en växande kodbas för autonoma fordon med relaterade modeller och scenarios, samt för att på ett adekvat sätt kommunicera testbäddens motsvarande förmågor, både till forskargruppens medlemmar samt till våra industripartners.

Du kommer att behöva behärska något av C++ eller Python (helst båda), och kunna anpassa befintlig kod på andra språk t.ex. Matlab. Erfarenhet av ROS (Robot Operating System) värderas högt. Denna roll kräver minst två års erfarenhet som utvecklare.

Vi uppmuntrar dig att söka om du inte matchar profilen exakt, men känner att du har en nära match vad gäller kompetenser och drivkraften att göra skillnad.

En typisk arbetsdag inleds med att du leder ett möte för att koordinera pågående arbetsinsatser som utförs av studenter och andra utvecklare som rapporterar till dig.

Utgående från aktuella behov och sprintarnas framsteg, vidtar du lämpliga åtgärder som t.ex. att identifiera krav från relevanta intressenter, beskriva/modellera arkitekturella ändringar, implementera nya funktioner, dokumentera funktioner, ta fram och koda testfall, designa och köra experiment via simulering eller med riktiga fordon för att samla in data.

Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö

https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050

Kvalifikationer
Krav

- Avlagd examen på grundnivå eller avancerad nivå (högskoleutbildning) inom ett område relaterat till programvaruteknik, datateknik, inbyggda system, robotik eller liknande.
- Du förväntas vara kunnig på en eller flera av följande programmeringsspråk och teknologier: Matlab/Simulink, Python, C++, Git, ROS.
- Du har förmågan att se helheten, kan bryta ner komplexa uppgifter i mindre genomförbara delar, och gillar/har läggning för eller vill lära dig mer om felsökning.

Personliga egenskaper

- Samarbetsförmåga
- Självständighet

Meriterande

- Erfarenheter och kunskaper relaterat till fordonsteknik, inbyggda system i fordon eller andra branscher, säkerhetskritiska system och programvara, funktionssäkerhet, autonoma fordon, intelligenta transportsystem, datorkommunikation, och datorsystem.
- Medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.

Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska innehålla:

- CV inklusive relevant yrkeserfarenhet och kunskap.
- Kopia av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om de ursprungliga dokumenten inte utfärdas på något av dessa språk.
- Kort redogörelse för varför du är intresserad av tjänsten, varför du känner att du är rätt person och hur den relaterar till dina tidigare erfarenheter och mål. Max två sidor.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (CentralEuropean Time/Central European Summer Time).

Om anställningen
Anställningen gäller tidsbegränsat enligt avtal - i upp till 1 år, med tillträde så snart som möjligt.

Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.



Om KTH

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102

Sammanfattning

Liknande jobb


19 februari 2024

25 januari 2024