Forskningsingenjör till Enheten för Mekatronik och Inbyggda styrsystem

Forskningsingenjör till Enheten för Mekatronik och Inbyggda styrsystem

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.




Arbetsuppgifter
Enheten för Mekatronik och Inbyggda styrsystem söker en forskningsingenjör inom området design och verifiering av autonoma fordon och intelligenta transportsystem.

Som forskningsingenjör kommer du att jobba med och stötta ett team som forskar på hur man gör autonoma (självkörande) fordon säkra, bedömer risk, och hur fordonets arkitektur bör konstrueras. Positionen kan sägas motsvara en ingenjörsroll inom programvaru- och systemutveckling.

Din huvudsakliga uppgift är att jobba med testbäddens utveckling och underhåll, med stöd från relevant expertis inom vår forskargrupp (och externa parter), och på så sätt stärka AD-EYEs förmågor och tillgångar (programvara, hårdvara, metodik/processer).

Du förväntas kunna ta till dig nödvändig kunskap om olika relevanta programvaruverktyg som krävs för simulering, bidra till förslag på lösningar som krävs för att möta forskargruppens behov, och koordinera utvecklingen (inklusive återanvändning av existerande tillgångar/komponenter)

Du kommer att leda utveckling och koordinering av de aktiviteter som bedrivs för att utveckla KTHs testbädd AD-EYE (https://www.adeye.se/). AD-EYE miljön stödjer forskning och demonstrationer relaterade till autonoma fordon och intelligenta transportsystem (där fordon samarbetar med en ”intelligent” infrastruktur).

Du kommer att vara ansvarig för underhållet av en växande kodbas för autonoma fordon med relaterade modeller och scenarios, samt för att på ett adekvat sätt kommunicera testbäddens motsvarande förmågor, både till forskargruppens medlemmar samt till våra industripartners.

En typisk dag inleds med att du leder ett möte för att koordinera pågående arbetsinsatser som utförs av studenter och andra utvecklare som rapporterar till dig.
Utgående från aktuella behov och sprintarnas framsteg, vidtar du lämpliga åtgärder som t.ex. att identifiera krav från relevanta intressenter, beskriva/modellera arkitekturella ändringar, implementera nya funktioner, dokumentera funktioner, ta fram och koda testfall, designa och köra experiment via simulering eller med riktiga fordon för att samla in data.

Du kommer under en betydande övergångsperiod (ca 6 månader) jobba tillsammans med den person som idag har denna tjänst, för att tillse att du på ett lämpligt sätt kommer in i rollen.

Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö

https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050

Kvalifikationer
Krav

- Erhållen civilingenjörs och/eller mastersexamen inom ett område relaterat till programvaruteknik, datateknik, inbyggda system, robotik eller liknande.
- Du förväntas vara kunnig på en eller flera av följande programmeringsspråk och teknologier: Matlab/Simulink, Python, C++, Git, ROS.
- Du har förmågan att se helheten och kan bryta ner komplexa uppgifter i mindre genomförbara delar.

Meriterande

- Erfarenhet och kunskaper relaterat till fordonsteknisk, inbyggda system i fordon eller andra branscher, säkerhetskritiska system och programvara, funktionssäkerhet, autonoma fordon, intelligenta transportsystem, datorkommunikation, och datorsystem.
- Medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.

Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (CentralEuropean Time/Central European Summer Time).

Om anställningen
Anställningen gäller tidsbegränsat enligt avtal - i upp till ett år, det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning efter angivet datum med möjlighet till fortsatt anställning ytterligare 1 år Tillträde enligt överenskommelse.

Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


Forskningsingenjör inom mekanik

17 april 2024

Forskningsingenjör AI

Forskningsingenjör AI

16 april 2024

Forskningsingenjör inom energivetenskaper, vikariat

Forskningsingenjör inom energivetenskaper, vikariat

20 mars 2024