Förste socialsekreterare

Förste socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Bergs kommun.

Här hittar man både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Fjällvärlden är attraktiv för många, tillsammans med närheten till både Storsjön och Östersund.

För att din jobbansökan ska kunna behandlas på ett korrekt sätt behöver du skicka den till oss digitalt via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.



Vill du bli en del av laget Bergs kommun? Avdelning Socialtjänst innefattar två enheter: myndighetsutövning och verkställighet. Vi söker nu en erfaren, driven och utvecklingsinriktad medarbetare som förste socialsekreterare till enheten myndighetsutövning.

Arbetsuppgifter
Som förste socialsekreterare har du ett uttalat funktionsansvar inom enheten myndighetsutövning med 14 andra medarbetare. Du förväntas agera som sakkunnig och stötta dina kollegor med prioritering och fördelning av ärenden i det dagliga arbetet, samt säkerställa att detta leder till att Socialtjänsten når sina övergripande arbetsuppgifter och mål. Vidare ingår i tjänsten att initiera och leda enhetens metodutveckling och kvalitetsarbete. Nära dialog och samverkan med enhetschef samt avdelningschef är en viktig del av ditt arbete.

I rollen som förste socialsekreterare blir du en betydelsefull pusselbit i en spännande och ambitiös organisation som just nu präglas av stark framåtanda. Samarbete är ett viktigt ledord i vårt arbete. Utöver de uppgifter som ingår i ditt funktionsansvar kommer du även handlägga ärenden. I detta ingår att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser i enlighet med gällande lagstiftning (i synnerhet Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av unga (LVU), Lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) ). I tjänsten ingår också dokumentation och samverkan med andra, samt att vid behov vara föredragande för Vård- och socialnämnden, eller för rättsinstanser.

I tjänsten ingår social beredskap utanför ordinarie kontorstid, som nås via 112. Ersättning enligt avtal ingår och tjänstgöring sker utifrån ett rullande schema.

Kvalifikationer
Socionomexamen är för denna tjänst ett krav. Utöver detta behöver du dessutom ha minst tre års erfarenhet av utredning och myndighetsutövning inom Socialtjänsten, samt området barn- och unga. Mycket goda kunskaper inom de berörda lagstiftningarna (i synnerhet SoL och LVU, LVM) är ett krav. Har du tidigare erfarenhet från kvalitets- och utvecklingsarbete ser vi det som meriterande, samt erfarenhet från arbete med Procapita och/eller BBIC och Signs of Safety. Har du juridiska kunskaper som berör Socialtjänstens arbete är det också meriterande.

Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Körkort för personbil (B-körkort) är ett krav. Vid anställning kommer ett utdrag från Polisens belastningsregister att begäras. Ansökningsblankett finns att hämta på Polisens hemsida. Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur.

Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som socialsekreterare hos oss behöver du ha mycket god förmåga att samverka och samarbeta med andra, inklusive att utarbeta strukturer och metoder som andra kan arbeta efter. Du är en strukturerad och driven person som motiveras av att skapa förbättring och vidareutveckling mot tydliga mål. Det är också viktigt att du är kommunikativ, noggrann och har god förmåga att självständigt fatta beslut. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet utifrån dessa egenskaper

Vi eftersträvar en heterogen arbetsgrupp gällande såväl ålder som kön och etnisk bakgrund.

Vi erbjuder
Vi erbjuder genomgående introduktion, nära kollegialt stöd och ett verksamhetsnära ledarskap, inklusive veckoträffar med din närmaste chef, samt extern handledning en gång i månaden. Möjlighet till semesterväxling samt tillgång till förmånsportalen Benify finns också. Tjänsten är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse.

Urval och kallelse till intervju sker löpande under annonseringstiden. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

 

Varmt välkommen med din ansökan till oss på Socialtjänsten i Bergs kommun!

Kontaktinformation
Maria Östlund, Avdelningschef Socialtjänsten, (+46) 0687-163 09, maria.ostlund@berg.se

Annica Jansson, Enhetschef Individ- och familjeomsorgen (IFO), (+46) 0687-161 60, annica.jansson@berg.se

Fackliga kontaktpersoner, Kommunväxeln, (+46) 0687-161 00

Arbetsplats
ÄNGESVÄGEN 2 -4

84040 Svenstavik

Kontaktpersoner på detta företaget

MoB-chef Cilla Gauffin
0687-16100
Assistent Anna Andersson
0687-16171
Administratör Agneta Sivertsson
0687 161 00
Rektor Olof Vahlström
068716100
Verksamhetsadministratör Anne-Christine Andersson
068716261
Myrviken Rektor Lena Hadarsson
0687 161 00
Svenstavik rektor Cecilia Medalen
068716100
Integrationschef Maria Östlund
068716100
växeln Växeln -
068716100
Administratör Anja Vorne
068716148

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bergs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 september 2021
  • Ansök senast: 18 oktober 2021

Besöksadress

Ängesvägen 4
None

Postadress

Svenstagatan 3
Svenstavik, 84040

Liknande jobb


Barnsekreterare

Barnsekreterare

24 april 2024

24 april 2024