Förstelärare i matematik, NO och teknik åk 7-9 till Toleredsskolan

Förstelärare i matematik, NO och teknik åk 7-9 till Toleredsskolan

Arbetsbeskrivning

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
Toleredsskolan är en F-9 skola med ca 700 elever. Vi arbetar utifrån ett helhetstänk kring eleverna där vi vill att de ska utvecklas, lära sig och må bra. Medarbetarna består av ca 90 personer. Vi erbjuder en öppen, utvecklande och trivsam arbetsgemenskap med fokus på elevernas lärande och sociala utveckling. Vi ser detta, tillsammans med goda relationer, som en viktig förutsättning för en bra skolgång.

Vi söker nu en förstelärare till årskurs 7-9 på Toleredsskolan. I uppdraget som förstelärare kommer du främst att verka i undervisning i NO, teknik och matematik. Utöver detta kommer du att arbeta med skolutvecklande uppdrag som identifierats i skolans systematiska kvalitetsarbete. Kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet är elevernas lärande och måluppfyllelse, arbetet som förstelärare är alltså i första hand inriktat mot att tillsammans med andra lärare på skolan utveckla undervisningen för att öka elevernas lärande.
Utifrån de områden som identifierats i skolans systematiska kvalitetsarbete arbetar du tillsammans med skolans lärare och ledningsgrupp. I ett kollegialt lärande har du en central och viktig roll genom att handleda och coacha, samt genom att bidra med kunskaper om forskning och beprövad erfarenhet.
En viktig uppgift som förstelärare kan ha är handledning av lärarstudenter och mentorskap för nyutexaminerade lärare, i syfte att bidra till en bra introduktion i läraryrket.
Ett mer detaljerat uppdrag formuleras i samråd mellan förstelärare och rektor på skolan. I detta ska förutsättningar för och innehåll i uppdraget ingå, liksom tidpunkt när det ska ses över och eventuellt revideras.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad lärare med behörighet att undervisa i matematik, NO och teknik för årskurs 7-9 och som genom dokumentation kan redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom skolväsendet. Du har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. Du bedöms av huvudmannen som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.

Du har god förmåga att arbeta målinriktat och att utifrån skolans systematiska kvalitetsarbete driva skolutveckling. Du har ett tydligt mandat och legitimitet hos kollegor och skolledning samt har förmåga att vara en drivkraft i en delakultur. Du har god förmåga att leda andra i kollegialt lärande på lokal och övergripande nivå. Du har en välutvecklad analytisk förmåga. Det är meriterande om du har erfarenhet av någon form av ledaruppdrag.

Som person tycker du att det är roligt och utvecklande att arbeta med barn och brinner för att få vara en viktig del i deras utveckling. Ser du möjligheter och finner glädje i att arbeta tillsammans med andra för att skapa en så utvecklande, inspirerande och utmanande skoldag som möjligt kan du vara den vi söker. Har du dessutom en positiv grundsyn och god förmåga att skapa goda relationer till elever, vårdnadshavare, skolledning och till dina kollegor ser vi fram emot din ansökan!

För att du ska lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du har god förmåga att skapa förutsättningar för att lärande ska ske, både hos elever och hos kollegor. Du har förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning och du reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet. Du har en helhetssyn på verksamheten.
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad eller komplex information.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
I denna rekryteringsprocess används urvalsfrågor som ett verktyg för att göra ett första urval. Det innebär att du inte ska bifoga ett personligt brev.

Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Sammanfattning

Liknande jobb


19 maj 2024

19 maj 2024

Lärare i No-ämnen

19 maj 2024

17 maj 2024