Förstelärare till Nydalaskolan

Arbetsbeskrivning

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

Tillsammans gör vi skillnad!
Grundskoleförvaltningens övergripande uppdrag är att ge alla Malmös elever samma möjligheter att lyckas i skolan och nå goda resultat. Förvaltningen ska även skapa de bästa förutsättningarna för de medarbetare som möter våra elever och deras vårdnadshavare. Oavsett arbetsuppgifter så innebär ett arbete i grundskoleförvaltningen att göra skillnad för våra 28 000 elever. Tillsammans med 4 900 kollegor kan du vara med i skapandet av varje elevs bästa skola.

På Nydalaskolan står eleven i centrum. Vi vill ha aktiva elever som är delägare i sitt lärande. Vår undervisning vill möta och utveckla varje elev.
Varje årskurs är ett arbetslag där alla gemensamt arbetar för elevernas trivsel, möjlighet till studiero och språkutveckling. I våra klasser arbetar vi mycket med iPad i undervisningen. Eleverna skriver lärloggar, dokumenterar sin undervisning och tränar färdigheter på iPad.


ARBETSUPPGIFTER
Huvuduppdraget för förstelärare är att förstärka det pedagogiska utvecklingsarbetet främst kring ämnet Sv/SvA, för högre måluppfyllelse på skolan. Huvuddelen av förstelärarens tjänst är undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. I uppdraget som förstelärare ingår det att sprida ämneskunskaper och yrkesskicklighet till fler lärare. Som förstelärare tar du också ett särskilt ansvar för det pedagogiska utvecklingsarbetet och det systematiska kvalitetsarbetet. Du kommer i din roll handleda andra lärare. Försteläraren tjänstgör på sin egen arbetsplats men kan också delvis ha ett kommun- och förvaltningsövergripande uppdrag genom att sprida goda exempel.

Nydalaskolan söker nu dig med god relationell kompetens och ett tydligt ledarskap i klassrummet. Relationell pedagogik bygger på en helhetssyn där kunskap, omsorg och fostran integreras. Relationsbegreppet är centralt. Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling och vi söker nu dig som har god förmåga att skapa och utveckla den pedagogiska relationen och kan skapa lärmiljöer som gör det möjligt för eleven att ingå i en lärandeprocess tillsammans med andra. I praktiken innebär det att du som lärare måste uppmärksamma elevens lärandeprocess och de möjligheter till lärande som uppstår i relationen och utgå från elevens syn på problemet och sätter det egna jaget åt sidan.

I uppdraget ingår att utveckla den relationella pedagogiken på skolan samt att utveckla arbetet med läroplanens kapitel 1 och 2 i undervisningen och i verksamheten. Du har utöver ovanstående en förmåga att engagera andra lärare för att utveckla ett positivt klassrumsklimat samt ledarskap och förhållningssätt i klassrummet.

KVALIFIKATIONER
Du är lyhörd för elever, vårdnadshavare och kollegor och är en auktoritet utan att vara auktoritär. Du är skicklig på att kommunicera. Du kan skapa ett gott förändringsklimat och vågar utmana. Du har förmåga att driva utvecklingsarbete och processer med framgång. Du har ett förhållningssätt som håller fokus på måluppfyllelse genom uppföljning och analys. Du undervisar utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och utvecklar undervisningen med stöd i forskning samt ser den samlade skolorganisationen som en lärande organisation.

För att ha framgång i uppdraget som förstelärare, är det meriterande om du:

• har ett förhållningssätt som håller fokus på måluppfyllelse genom uppföljning och analys
• utvecklar undervisningen med stöd i forskning
• ser den samlade skolorganisationen som en lärande organisation
• tillämpar metoder och har ett förhållningssätt som synliggör varje elevs lärande
• har formativ och summativ bedömningskompetens
• har digital kompetens som innebär att det är naturligt att använda datorn som arbetsredskap och pedagogiskt hjälpmedel
• skapar och upprätthåller goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare.
• har erfarenhet i handledning av andra lärare
• har erfarenheter av att driva förbättringsprocesser/projekt
• undervisar utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
Initialt kommer uppdraget att se ut som ovan beskrivet men det kan komma att förändras över tid om och när verksamhetens behov förändras.

För att bli aktuell för tjänsten som förstelärare, måste du:

• vara legitimerad lärare enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800)
• genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet
• ha visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen
• även i övrigt av huvudmannen bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.

ÖVRIGT
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771- 10 10 29. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor Cecilia Strid
0733-608981
Bitr. rektor Ola Kjerström

Rektor Cecilia Strid
040 – 34 59 70
Samordnande skolsköterska Anna Olin
0708-112514
Bitr. rektor Anna Jaxelius
0729-81 15 70
Rektor Cecilia Strid
0730-26 40 71
Rektor Cecilia Strid
0708-456334
Rektor Cecilia Strid
0708 -456334

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad, Nydala RO Malmö
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 27 maj 2016

Besöksadress

August Palms plats 1 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Lärare i sv/so/en/ma till Trollbodaskolan åk 4-6

Lärare i sv/so/en/ma till Trollbodaskolan åk 4-6

17 maj 2024