OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingens IT-avdelning ansvarar för all IT-relaterad verksamhet inom organisationen, såsom verksamhetsutveckling, infrastruktur, produktion samt telefonitjänster. IT-avdelningen har idag ca 250 medarbetare, huvudsakligen i Stockholm. Projektledarstaben driver ett processinriktat arbete där resurser för olika projekt, uppdrag och förvaltningsobjekt finns inom olika sektioner. Vi arbetar sedan flera år enligt en förvaltningsmodell som genom att identifiera förvaltningsobjekt, specificera förvaltningsmål och klargöra ansvarsroller leder till att förvaltningsverksamheten blir effektiv. Rollerna och arbetssättet är tydliga och kräver ett engagemang från dem som innehar rollen. Rollen kan likställas med en projektledare men har ett långsiktigt perspektiv i motsats till projektledarrollen. Vi söker nu ett flertal nya medarbetare som kan vara goda företrädare för arbetssättet inom verksamheten och gentemot leverantörer. Arbetsuppgifter Som TSA (teknisk systemansvarig) ansvarar du för att verkställa förvaltningsplanens mål avseende IT-lösningar samt att tekniska samband fungerar tillfredsställande. Du är en nyckelperson i planeringsarbetet inför kommande förvaltningsår, både när det gäller aktiviteter och budget. Du arbetar nära såväl beställare som utförare. I arbetsuppgifterna ingår följande: - Bemanna roller på utförandenivå - Utarbeta förvaltningsplan tillsammans med objektsansvarig - Avvikelserapportera till teknisk resursägare och objektsansvarig - Samordna interna/externa leverantörer, inkl avtal och SLA - Följa upp utfallet av förvaltningens IT-kostnader och rapportera utfallet till objektsansvarig och styrgruppen - Informera IT-förvaltningen om organisationens riktlinjer och fastställda ramar för design, IT-arkitektur och IT-strategi - Driva uppdrag inom förvaltning Kvalifikationer: Vi vill att du har högskoleutbildning alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Flerårig erfarenhet kring systemutveckling och förvaltning inom stora organisationer är nödvändig. Du behöver ha projektledarutbildning eller annan ledarskapsutbildning samt flerårig erfarenhet av att ha arbetat som projektledare. Vi arbetar enligt PPS och en egen implementation av RUP, IRMA. Du är van att föredra och presentera olika uppgifter/material. Arbetserfarenhet och utbildning inom förvaltningsstyrning respektive ITIL är önskvärd. Vi ser gärna att du är bra på är att prioritera, fatta beslut och ta ansvar för dessa. Du är lyhörd, utåtriktad, pedagogisk, tycker om att dokumentera samt är duktig på att kommunicera i tal och skrift. Goda samarbeten är centralt för goda resultat. Du har en förmåga att ta egna initiativ och att driva frågor inom ditt område. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt: Arbetsmarknadsverket strävar efter att spegla samhället och tillvarata den kompetens, erfarenhet och drivkraft som samhällets mångfald ger.