Förvaltningsjurist

Arbetsbeskrivning

Bolagsverket är myndigheten för företagsregistrering, företagsinteckningar och andra bolagsfrågor. Med vår service och vårt näringslivsregister har vi uppdraget att ge goda förutsättningar för näringslivet. Vi finns i Sundsvall. Många av våra anställda är kvinnor så därför ser vi gärna manliga sökande. Vi strävar efter att vår arbetsplats ska spegla mångfalden i samhället. På Bolagsverket vill vi inspirera till goda levnadsvanor och ökat hälsomedvetande hos våra anställda främst i form av en väl utbyggd friskvård. ARBETSUPPGIFTER . Ansvara för och bevaka att förvaltningsrättsliga frågeställningar beaktas på ett korrekt sätt i Bolagsverkets löpande verksamhet och i myndighetens projektarbeten. . Besvara frågor som rör Bolagsverkets personuppgiftshanteirng. Inom detta ansvarsområde inkluderas rollen som verkets personuppgiftsombud. . Arbeta tillsammans med arkivarie och huvudregistrator i frågor som rör elektronisk ärende- och dokumenthantering samt i övrigt hantera frågor inom e-förvaltningens juridik. . Arbeta med verkets egen författningssamling, BOLFS och verkets övriga juridiska policydokument som till exempel arbets- och beslutsordning. . Arbeta med upprättande och tolkning av avtal. Därtill kommer övrigt juridiskt arbete såsom besvarande av remisser, genomförande av rättsutredningar, besvarande av brev, telefonförfrågningar m.m. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har juristexamen och med kunskaper i det förvaltningsrättsliga regelverket, framför allt förvaltningsrätt, förvaltningsprocessrätt, sekretesslagstiftningen och personuppgiftslagstiftningen. Eftersom du kommer att arbeta med såväl granskning av befintliga avtal som upprättande av egna avtal bör du ha kunskaper inom avtalsrätt. Då stödet till myndighetens projektarbeten många gånger kan vara av teknisk art förutsätts att du har intresse av de rättsområden som därmed kan komma i fråga, ex vis IT-baserade rättsområden, "elektronisk" förvaltningsrätt etc. Det är en fördel om du har kännedom om immaterialrätt samt har kunskaper om det regelverk som styr myndigheternas inköp och upphandlingar. Du ska kunna fatta självständiga beslut och driva dina frågor. Du ska även kunna hålla i utbildningar och ge föreläsningar inom området. Du ska uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Minst tre års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef omvärldsanalysenheten Monica Grahn
060-18 44 92
Fackliga representanter för SACO, SEKO och ST
0771-670 670
Enhetschef Samverkansenheten Annika Follin
060-18 41 02
Stf avdelningschef/enhetschef Bo Lagerqvist
060-18 40 08
Enhetschef för digital tjänstedesign Aastrup Kristin
060-184662

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bolagsverket
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 11 mars 2010
  • Ansök senast: 24 mars 2010

Besöksadress

Stuvarvägen 21 85181 SUNDSVALL
None

Liknande jobb


25 oktober 2024

Socialrättsjurist till Förvaltningen för funktionsstöd

Socialrättsjurist till Förvaltningen för funktionsstöd

11 oktober 2024

Eskilstuna tingsrätt söker beredningsjurist, en eller flera

Eskilstuna tingsrätt söker beredningsjurist, en eller flera

8 oktober 2024