Förvaltningsledare Verksamhet

Förvaltningsledare Verksamhet

Arbetsbeskrivning

Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet som har i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. Som anställd hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete för hållbar utveckling i Sverige, inom EU och globalt. Vårt kontor ligger i centrala Sundbyberg.

Tjänsten finns på enheten Produktregister och kemikaliestatistik som är en del av avdelningen Tillsyn och statistik. Enheten samlar in information om kemiska produkter och biotekniska organismer som tillverkas i eller förs in till Sverige. Vi hjälper företag med deras kemikalieregistreringar i ett produktregister där ca 2 800 företag registrerar sina kemiska produkter. Informationen används både till egen statistikproduktion och till Sveriges officiella statistik över kemikalieanvändningen, för inspektioner och för att utveckla regler och minska riskerna för hälsa och miljö. Enheten ansvarar även för två av myndighetens större IT-system.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att ha rollen som förvaltningsledare (verksamhet) för ett objekt som kallas för PR-systemen och används för hantering av elektronisk inrapportering från företag, administration av kemikalieavgifter samt statistikproduktion på myndigheten.

Förvaltningsobjektet är byggt i Microsoft och består av ett antal egenutvecklade system med en BI-lösning och integration mot flera interna system och mot tredjepartslösningar. Objektet är installerat på myndighetens IT-miljö och drivs av IT-enheten på myndigheten.

Förvaltning- och utvecklingsarbetet hanteras av ett team med olika kompetenser inom myndigheten. Arbetet innebär många kontaktytor och nära samverkan. Förutom personer i verksamheten som objektet stödjer kommer du att arbeta med externa konsulter, tredjepartsleverantörer, IT-enheten och andra förvaltningsledare.

Som förvaltningsledare för PR-systemet kommer du ha helhetsansvaret för att driva förändringsbehov och löpande förvaltning av objektet. Under de närmaste åren planerar vi för en digitalisering av myndighetens tillsynsverksamhet. Du kommer att bli en aktiv del av den utvecklingen, vilket bland annat kommer innebära ny systemutveckling, intern effektivitetshöjning och ökat datautbyte mellan system.

I dina arbetsuppgifter ingår även att:

• tillsammans med förvaltningsledning-IT och verksamheten utforma och säkerställa ändamålsenligt och effektivt stöd till verksamheten
• ta fram förslag på förvaltningsplan, budget och resursbehov för nå förvaltningens uppsatta mål
• planera, samordna, leda och följa upp den verksamhetsnära förvaltningen på ett kostnadseffektivt sätt i enlighet med förvaltningsplanen
• vara länken mellan verksamhet och IT-personal, arbeta med krav, lösningar, test och dokumentation
• hantera leverantörer och avtalsförvaltning
• projektleda vidareutvecklingsprojekt och större aktiviteter inom förvaltningen
• delta i generellt förbättringsarbete inom förvaltning och utveckling i nätverk med andra förvaltningsledare


KVALIFIKATIONER
Du har:
• Akademisk eller motsvarande utbildning, t.ex. i data/systemvetenskap, som vi bedömer relevant eller likvärdiga kunskaper förvärvad på annat sätt
• Minst 3 års aktuell arbetslivserfarenhet från arbete i förvaltning eller projekt där IT-systemutveckling har ingått
• Erfarenhet av att fånga upp verksamhetens behov och ta fram krav- och lösningsspecifikationer samt dokumentationer
• Erfarenhet av planering och uppföljning av ekonomiska och personella resurser
• Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, i såväl tal som skrift

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med någon etablerad förvaltningsmodell, t.ex. PM3 eller erfarenhet av agilt arbetssätt
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
• Kunskaper i SQL

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du initiativtagande, koordinerande, drivande, kommunikativ och har en god problemlösningsförmåga. Du har en god samarbetsförmåga med både interna och externa parter och du har ett analytiskt och strukturerat arbetssätt. Du är mål och lösningsorienterad och ser rutiner och dokumentation som en självklar del av arbetet.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

ÖVRIGT
På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas.
Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag.
Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter.

Kemikalieinspektionen tillämpar de statliga kollektivavtalen: Villkorsavtal och Villkorsavtal-T samt lokala kollektivavtal avseende bl.a. arbetstid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Robert Johansson
08-519 41 266
Avdelningschef Camilla Zetterberg
08-519 41 364

Sammanfattning

Besöksadress

Esplanaden 3 A SUNDBYBERG
None

Postadress

Box 2
SUNDBYBERG, 17213

Liknande jobb


Systemförvaltare, Personalsystem

Systemförvaltare, Personalsystem

7 november 2023

Systemförvaltare

Systemförvaltare

14 november 2023

Systemförvaltare till ekonomiteamet

Systemförvaltare till ekonomiteamet

14 november 2023