Förvaltningssekreterare till Socialförvaltningen

Förvaltningssekreterare till Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Inom Karlskoga kommun arbetar 2 400 medarbetare inom 400 olika yrken. Oavsett om du lär barn att läsa, ger trygghet och vård åt äldre eller utvecklar stadens gator och torg så bidrar du till att skapa bra dagar för alla som lever och verkar i Karlskoga.
Vill du ha ett meningsfullt arbete där du gör skillnad, välkommen till oss!

http://alfrednobelskarlskoga.se/nyfiken-pa-karlskoga.html

Socialförvaltningen arbetar för att alla medborgare, vid behov ska kunna få den hjälp som de i olika situationer kan behöva. Detta görs inom ramen för socialtjänstens uppdrag och olika lagstiftningar samt utifrån socialförvaltningens värdegrund. Det kan gälla hemvård, särskilt boende, råd och stöd till personer med funktionsnedsättning, försörjningsstöd, eller hjälp vid missbruksproblem. Inom förvaltningen finns också kommunens arbetsmarknadsenhet.
Socialförvaltningen är uppdelad i två sektioner vård och omsorg samt individ, familj och funktionsnedsättning.



ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningssekreterare är du en av nyckelpersonerna på kansli och ledning inom socialförvaltningen. En av de huvudsakliga arbetsuppgifterna är att administrera den politiska processen för nämnden, allt från samverkan och presidiet till nämndmötet. Detta sker utifrån de lagstiftningar som socialtjänsten lyder under. Det innebär att säkerställa dokument i tid, bereda ärenden och distribution av handlingar till ledamöter. En annan huvudsaklig arbetsuppgift är att vara registrator. Kommunen använder ärendehanteringssystem och här har du en viktig roll fortsätta att utveckla arbetssätt och metoder, då du även är systemansvarig för ärendehanteringssystemet på förvaltningen. Som förvaltningssekreterare har du även ansvar för att utbilda så väl tjänstemän som politiker i ärendehanteringssystemet samt i förvaltningslag och kommunallag med mera. Som förvaltningssekreterare handlägger du även en del egna ärenden, du är sammanhållande och har utredningsansvar när det gäller remiss och motionssvar på förvaltningen.

I vardagen arbetar du nära förvaltningschef samt övriga inom Kansli och ledning. Du är även ett stöd till politiken. Du ingår även i kommunens övergripande sekreterargrupp. Arbetet innebär ett flexibelt arbete med flera arbeten parallellt.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har universitetsutbildning med inriktning offentlig förvaltning, gärna statsvetenskapligt- eller samhällsvetenskapligt program. Tjänsten kräver mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt goda IT-kunskaper. Det är viktigt att du både kan hantera högt och lågt arbetstempo. När en del av arbetet innehåller utbildningsdelar behöver du tycka att det är kul att prata inför andra människor och få dem att förstå sitt uppdrag. Rättsvetenskaplig samt juridisk kunskap är meriterande.
För att fungera i rollen behöver du vara serviceinriktad, flexibel noggrann, har en förmåga att arbeta självständigt och strukturerat samt gilla att prata inför andra människor i stora och små grupper.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Karlskoga kommun tillhör finskt förvaltningsområde vilket bland annat innebär att vi satsar på att ha finskspråkig personal i våra kärnverksamheter. Vi ser därför gärna sökande som har kunskaper i finska till de verksamheterna.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Har du frågor om hur du ansöker - kontakta supporten på tel: 0771-10 10 29.
Har du frågor om tjänstens innehåll - kontakta namngiven person i annonsen.

Sammanfattning

Liknande jobb


15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024

8 februari 2024