OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Med hjärtat i historien och blicken mot framtiden är vi kommunen som växer mest i hela regionen. Här finns över 40 000 invånare, två fästningar, handelsstaden Kungälv och seglingsmetropolen Marstrand, allt detta en kvart från centrala Göteborg. Kungälvs kommun är en värderingsstyrd organisation med brukarfokus, helhetssyn och lärande som våra kärnvärden. ARBETSUPPGIFTER Villa Kusten är en ung resursskola belägen i centrala Ytterby. Vi erbjuder behandling och skola på hemmaplan, till pojkar och flickor som behöver utveckla förmågan till samspel samt främja en god utveckling så att: - barnet får fungerande vuxen och kamratrelationer. - Barnet kan återgå till sin ordinarie skolmiljö - Familjens livssituation förändras på ett för dem, positivt sätt. I samarbete med Hemskolan, Utförarenheten och Kulturskolan erbjuder verksamheten : - Grundskola med specialpedagogik och fritidsverksamhet. - Familje- föräldrastöd och / eller familjeterapeutiskt arbete. - Coatching av "hemmaskolans" pedagoger och elevhälsoteam. Verksamheten vänder sig till och erbjuder plats för barn från samtliga kommunala skolor inom kommunen i åldrarna 7-15 år. Barn som inte utvecklas tillräckligt kunskapsmässigt och/eller socialt i sin "hemmaskola". Barn som inte är berättigade plats i kommunens Asbergergrupp eller Särskola. Barn med relationsstörningar och/eller neuropsykiatriska funktionshinder. Som fritidspedagog i verksamheten kommer du att ha ett särskilt ansvar för barnens lärande och för att planera och följa upp verksamheten. Att skapa en utmanande, aktiv och trygg miljö. Du förväntas vara kompetent i att bemöta barn och föräldrar och skapa/stödja ett professionellt förhållningssätt som är anpassat efter barnens individuella behov. Du kommer att jobba tillsammans med andra i ett team. Som medarbetare och deltagare i ett team ställs det krav på initiativförmåga, samarbetsförmåga och förmåga att driva en målinriktad process. På skoltid kommer du att arbeta tillsammans med skolans lärare. På skoltid har du ett särskilt ansvar för rastverksamheten samt för att bemöta och ta hand om eleverna när de inte kan hålla ihop sig eller vara i elevgruppen. På fritidstid planerar du tillsammans med övriga fritidspersonal och har ansvar för en fungerande verksamhet. KVALIFIKATIONER .Utbildning som fritidspedagog eller motsvarande och en sammanhängande erfarenhet av arbete inom skola / förskola är en förutsättning. .Du behöver kunna styrka att du har en god förmåga att skapa en god miljö på fritidshemmet med aktiviteter etc. som är anpassade efter elever med behov av särskilt stöd. .Meriterande är särskild kompetens (utbildning tex) och erfarenhet av att möta barn i behov av särskilda insatser samt konflikthantering. .I en miljö där utmaningen blir att möta barn och familjers olika behov behöver du vara lyhörd och tydlig, bra på att samarbeta och att ta egna initiativ. .Du kan också styrka god förmåga att kommunicera på svenska, både i tal och skrift. .Personlig lämplighet är avgörande.