Generaldirektör och chef

Arbetsbeskrivning

Större delen av verksamheten är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom de områden som nämns ovan.Socialstyrelsen ger stöd, påverkar och granskar på flera olika sätt: .Samlar in, sammanställer, analyserar och förmedlar kunskap..Tar fram normer baserade på lagstiftning och kunskap..Utövar tillsyn för att se till att normerna följs och för att minimera risker..Utför andra myndighetsuppgifter som till exempel att ansvara för hälsodataregister och officiell statistik.Socialstyrelsens organisation Organisationen består av en central del i Stockholm och sex regionala enheter i Göteborg, Jönköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro med ansvar för tillsynen inom hälso- och sjukvård. Den centrala delen i Stockholm är uppdelad i fyra avdelningar med verksamhetsansvar: .Epidemiologiskt Centrum .Hälso- och sjukvårdsavdelningen .Socialtjänstavdelningen .Tillsynsavdelningen.Dessutom finns fyra stödfunktioner: .Administrativa avdelningen .Informationsavdelningen .Rättssekretariatet .Verksledningskansliet. Vid behov anlitas dessutom olika experter, till exempel de vetenskapliga råden.Till vetenskapliga råd vid Socialstyrelsen utses personer som är framstående inom olika vetenskapsgrenar.Till Socialstyrelsen hör även ett antal fristående verksamheter: .Socialstyrelsens råd för vissa rättsliga, sociala och medicinska frågor (Rättsliga rådet) .Institutet för utveckling av metoder i socialt arbete (IMS) .Nationella rådet för organ- och vävnadsdonation (Donationsrådet) .Socialstyrelsens institut för särskilt utbildningsstöd (Sisus) .Kunskapscentrum för dentala material (KDM) .Psykiatriprojektet NU!.Rådet för specialiseringstjänstgöring .Rådet för samordning av insatser mot hiv/aids och vissa andra smittsamma sjukdomar .Rikssjukvårdsnämnden Kvalifikationer Arbetet som Socialstyrelsens generaldirektör innebär nära samarbete och täta kontakter med uppdragsgivare och med myndigheter.Arbetet innebär också kontakter med ett mycket stort antal företrädare för brukare och professioner inom hälso- och sjukvård och socialtjänst.Samarbetsförmåga och god kommunikativ förmåga är därför viktiga personliga egenskaper.Vi söker Dig som har: .Dokumenterat goda ledaregenskaper .Akademisk examen, gärna medicinsk inriktning .God kommunikativ förmåga .God insikt i hälso- och sjukvårdens villkor, problem och behov .Vana att företräda komplex verksamhet i massmedia .Förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom .God social kompetens och utvecklad samarbetsförmåga. Förmåga: .att leda en komplex organisation i ständig förändring .att entusiasmera och motivera personalen .till visionärt tänkande och kreativitet .att samla olika intressen kring gemensamma frågor .att arbeta strategiskt med kompetensförsörjningsfrågor t.ex. åldersstruktur, ohälsa, mångfald och jämställdhet. Meriterande: .Kunskap om och erfarenhet av statlig förvaltning .Kunskap om socialtjänstområdet.Ansökningsprocessen Om du är intresserad av att söka denna befattning ber vi dig att skicka in din ansökan samt cv omgående, dock senast den 29 oktober 2007.Din ansökan kommer att bli offentlig handling.Parallellt med annonsprocessen genomför Alumni en searchprocess där vi kontaktar kandidater utifrån upprättad kravprofil.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringen
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 11 oktober 2007
  • Ansök senast: 29 oktober 2007

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010