Granskare till Samverkande överförmyndare

Granskare till Samverkande överförmyndare

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Beskrivning
Samverkande överförmyndare är organisatoriskt placerad inom kommunledningskontoret i Stadshuset i Uddevalla.

Vi handlägger genom ett samverkansavtal överförmyndarnas ärenden för kommunerna Färgelanda, Lysekil, Mellerud, Munkedal, Sotenäs, Strömstad, Tanum och Uddevalla. 

Överförmyndaren är en kommunal tillsynsmyndighet vars uppgift är att utöva tillsyn över det uppdrag som gode män, förvaltare och förmyndare utför. God man, förvaltare och förmyndare är ställföreträdare för någon som inte själv kan sköta sina angelägenheter på grund av att den är omyndig, sjuk, funktionshindrar, gammal eller något annat skäl. Verksamheten är lagstyrd och kontrolleras av Länsstyrelsen och JO.

Verksamhetens mål är att handläggningen sker rättssäkert och i enlighet med förvaltningslagen så snabbt som möjligt. Den främsta uppgiften är att tillse att huvudmännen, de som har en ställföreträdare inte lider några rättsförluster eller ekonomiska förluster.

Vi erbjuder ett viktigt arbete med ibland utmanande arbetsuppgifter. På kontoret finns ett tiotal engagerade medarbetare. Arbetsgruppen är mån om att ha en överförmyndarverksamhet som präglas av ansvarstagande, flexibilitet, högt ställda krav på rättssäkerhet, god kvalitet samt ett gott arbetsklimat.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med att granska de redovisningar som gode män, förvaltare och förmyndare lämnar in till överförmyndaren. I tjänsten ingår också att utbilda och informera. Det kan även komma att ingå att vara sekreterare vid överförmyndarnas möten samt andra på kontoret förekommande administrativa arbetsuppgifter.

I arbetet har du kontakt med många olika aktörer både privatpersoner och myndigheter såsom till exempel försäkringskassa, socialtjänst och skatteverket.

Kvalifikationer
Du har eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller annat som arbetsgivaren bedömer vara likvärdigt. Har du erfarenhet från arbete i överförmyndarverksamhet är det en merit. Det är även en merit om du har erfarenhet från arbete inom annan kommunal myndighetsutövning.

Du har god kommunikationsförmåga och kan formulera dig tydligt i tal och skrift. Du är utåtriktad och har god samarbetsförmåga. I tjänsten ingår även att utbilda och informera varför vi ser det som positivt om du har erfarenhet av att hålla i muntliga presentationer för större grupper och vana av att rikta eller förändra material anpassat utefter målgrupp. Du ska självständigt kunna planera och organisera ditt arbete och emellanåt kunna arbeta under tidspress. Arbetet förutsätter god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet. Erfarenhet från arbete i ärendehanteringssystemet Lex är meriterande. En förutsättning för det här arbetet är att du gillar att arbeta med siffror och att du har förmåga att se helheter och möjligheter. 

Du behöver vara självgående, stabil och uthållig. Det är också viktigt att du kan arbeta både ensam och i grupp. 

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Uddevalla kommun tillämpar bland annat flexibel arbetstid, möjlighet till växling av semesterdagstillägg till fler semesterdagar och en friskvårdstimme per vecka.

Vi vill att din ansökan innehåller ett personligt brev och ditt CV. Intervjuer kommer att ske digitalt löpande under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan! 

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078

Sammanfattning

Besöksadress

Varvsvägen 1
None

Postadress

Varvsvägen 1
Uddevalla, 45181

Liknande jobb


Ekonomiassistent

15 maj 2024

11 maj 2024

Ekonomi- och orderadministratör!

Ekonomi- och orderadministratör!

8 maj 2024

Ekonomiadministratör

Ekonomiadministratör

7 maj 2024